söndag 9 november 2008

Vadstenahöst

Varje stad har sin historia.
Vadstena har en lång historia som kungasäte, den heliga Birgittas stad, pilgrimsmål ,klosterstad och så småningom en avsomnad svensk stad med medeltida anor. Vadstena väcktes på nytt ur en törnrosaliknande sömn under tidigt 1900- tal tack vare den heliga Birgitta och är i dag en attraktion för både troende och icketroende. Men bara på sommaren.
Och nu var det höst, den 9 november när jag kom dit för några timmar.

Vadstena finns också i mitt livs historia .Glimtar dyker upp, minnen väcks vare sig det är vår sommar eller höst när jag vandrar genom staden.
På trappan till det gamla munkklostret vid mitt första besök satt en liten polsk nunna och sålde katolskt "krimskrams". Jag såg försiktigt efter och köpte en spröd liten rosenkrans utan att ha en aning om vad det var. Sparade den i många år tills en studentkamrat som blivit katolik kunde förklara mysterierna för mig.

Minns mötet många år senare med professor Andreas Lindblom, som hade lyft fram det medeltida arvet i Blåkyrkan, och kunde berätta så mycket om klostret och den tid då Vadstena var ett kulturcentrum för hela Norden med sitt rika bibliotek och det unika dubbelklostret med birgittasystrar och birgittinbröder.

Tre stora Birgittajubileer har präglat staden. Det första 1923, då en modern svensk nunna första gången sågs i Vadstena. Det var den saliga moder Elisabeth som grundat den nya svenska grenen av Vår Frälsres orden som kom till Sverige med intentionen att också i sitt hemland öppna ett kloster i Birgittas namn. Men det var långt före min tid.
Sedan kom 1973 då 600 årsminnet av den heliga Birgittas död 1373 i Rom firades med ett veckolångt symposium. Minnesvärda personligheter med nypublicerade verk som talade den veckan var bland andra: dr Sven Stolpe, vars Birgitta biografier kommer i ständigt nya upplagor, dr Hjalmar Sundén, som givit en spännande psykologisk nytolkning av Birgittas uppenbarelser och dr Tryggve Lundén, som genomfört storverket att från latin till svenska översätta Birgittas Uppenbarelser, vilka Allhems förlag publicerat i fem praktfullt illustrerade band.



Det sista jubileét var 700-årsminnet av Birgittas födelse, 1303 -2003, ett jubileum som spred kunskap om Birgitta över hela landet via media på många sätt - teater, opera,tv-program och många nyskrivna böcker, som jag ska berätta om en annan gång. Knappast någon i Sverige kunde undgå att detta år möta Birgittas namn, gestalt och historia.



Alla dessa minnen finns inskrivna i gatustenarna, i de små husen ,om sommaren överhöljda av blommande rosor, och de små affärerna som alla försöker ha någon anknytning till Birgitta. I vågskvalpet nynnar minnena sin historia. Denna dag var det grått och häftiga vågor slog mot stranden. Men när jag gick över det lilla torget bröt solen fram genom höstgråa moln.

Vadstenas hjärta är dock klostret bakom sina tunga ekportar. Där klingar skratt, där sjungs milda sånger, där arbetas och beds - Man kan vara gäst och njuta vila. Man kan vara praktikant och arbeta sida vid sida med de glada systrarna från många länder. Man kan gå på kurs eller reträtt. Här finns verkligen "Rum för själen" som skyltarna lockar med längs motorvägen.



Jag lämnar minnenas stad bakom mig och skyndar hem till "Fars Dag" med söta jordgubbskakor från Gamla konditoriet i Vadstena i bilen.



På återseende

Sabina

1 kommentar:

Anonym sa...

Fint skrivet