onsdag 5 november 2008

Kejsar Augustus

Morgonen den 5 november 2008
Ett historiskt datum inte bara för Amerika utan för hela världen.
Han kom, han sågs, han segrade - Barack Obama förstås!

Klockan sex satte jag på TV, jag måste ju se vem som vann i natt.
Jag nöjde mig med ett par minuter före morgonens läsningar.
Jag såg och hörde den nyvalde presidenten som talade och talade och talade. Helt utan manuskript. Allvarliga ord. Alvarligt ansikte. Redan tyngd av ansvaret.
Och så de snabba bildsvepen, närbilderna av tårade och jublande ansikten.

Men så kom en översiktsbild. En oändligt stor människomassa och en mycket liten figur långt därnere, nånstans i mitten.
Och jag förstod hur viktig just denna bild var. Jag hoppas Obama får se den och tänka efter.

" Din är himlen och Din är jorden,
Du har grundlagt världen och allt den rymmer.
Du skapade norr och söder.
Tabor och Hermon jublar över dig.
Din arm är full av kraft,
din hand är segerrik och stark.
På rätt och rättfärdighet vilar din tron,
nåd och trofasthet finns hos dig
Lyckligt det folk som vet att hylla dig,
Herre, de får vandra i ditt ansiktes ljus...."
Ps 89

Jag menar att med översiktsbilden av den jättelika arena där Obama hälsas välkommen som Amerikas nye president oundvikligt måste få ett annat perspektiv, det som målas upp i Psaltarpsalmens strofer.

Ett annat ord kommer för mig: "Han störtar härskare från deras troner, och Han upphöjer de ringa.".(Ur Magnificat. Luk 1:52)

Kejsar Augustus var en stor och mäktig kejsare. hans rike var större än Amerika är i dag. Men den lille som föddes i ett stall, i Betlehem, när kejsar Augustus lät räkna alla folk och stammar är i dag stor och känd över hela världen, medan Augustus trots sin makt och härlighet inte är mer än ett namn - om än viktigt - i historien. Andra stora män som fallit är Alexander den store, Djinghis Khan och naturligtvis nittonhundratalets grymma diktatorer Stalin och Hitler.

Eller som det heter i en skröna:

Runt den stora solen
går den lilla jorden
darrande och skygg.
På den lilla jorden
går den store Jonsson
trallande och trygg.

Nu önskar vi en månads vila och djupa eftertanke åt den nyvalde presidenten inför installationen den 20 januari.

Sabina

Inga kommentarer: