söndag 16 november 2008

FÖRKLÄDD GUD

Söndagskväll i TV2 erbjuder ofta en högtidsstund för musikälskaren. Möte med världsberömda violinister, dirigenter, eller kompositörer och deras livshistoria.
I kväll gissar jag att många lyssnat till Lars Erik Larssons tonsättning av Hjalmar Gullbergs långa dikt FÖRKLÄDD GUD. Jag tog fram mitt exemplar av Hjalmar Gullbergs 100 dikter, som Norstedts förlag gav ut 1942. Där finns många förstrykningar och just den diktsviten har jag strukit under med rödpenna. Liksom många av Gullbergs dikter är den lätt att lära sig utantill, den blev en sång i själen under mina studentår.
Gullberg utgår från en grekisk saga. Guden Apollo som kommer till jorden och skall tjäna som dräng under ett år. Ingen som möter honom, vare sig hans arbetsgivare ellr dem han tar hand om känner igen honom som gud. Men han för med sig ljus och förvandling.
Visst måste man i dikten se den "dolde guden", Kristus, han som är den gode herden som för sina får i vall i psaltarens 23 dje psalm: Gullberg beskriver honom:
Vem är den gode herden,
som för sin flock i vall
och som med gräs förser den och toner av kristall?
Vem går på betesängar
i sommardagens kvalm
och sover bland drängar
på jordisk halm?

Vem måste inte tänka på Jesus när Gullberg lyriskt skriver:
Välsignelse följer
i gudarnas spår.
Om kappan än döljer
hans gyllene hår,
så blomstrar den mark där han går.

Jag tänker på en händelse i Franciskus liv: Han möter en spetälsk och ryggar tillbaka. Men av en kärlekens impuls slår han armarna om honom, ger honom sin mantel och kysser honom.När han vänder sig om är den spetälske spårlöst försvunnen. Det må vara en legend eller sann historia men den illustrerar just Hjlmar Gullbergs poäng,att Gud finns mitt ibland oss - men förklädd.Den spetälske skulle ha varit Kristus.
Så beskriver Gullberg det:

Än vandrar gudar över denna jord.
En av dem sitter kanske vid ditt bord.

Tro ej att någonsin en gud kan dö.
Han går förbi dig, men din blick är slö.

Han bär ej spira eller purpurskrud.
Blott av hans verkan känner man en gud.

Den regeln har ej blivit överträdd:
är Gud på jorden, vandrar han förklädd.

Lars Erik Larssons musik fångade i himmelskt sköna toner de gripande raderna som beskriver Guds hemlighetsfulla närvaro på jorden:

Tror du, att fåren skulle
beta i morgonglans
på gräsklädd jordisk kulle,
om inte gudar fanns?

Tror du, att våren skulle
binda sin blomsterkrans
på alla dödas kulle,
om inte gudar fanns?

Kvällshälsningar
Sabina
r

1 kommentar:

Anonym sa...

den är så underbar den poesins Gullberg
räddade mitt inre liv ..skulle jag vilja säja
"tror du att fåren skulle beta
i tidig morgon glans
på grönklädd jordisk kulle
om inte gudar fanns...

...känner du en ljuskrans sprida sej
kring din plågobädd

då sitter vid din sida en gud förklädd
lägges en hand i din
en hand fri från beräkning

*lite slarvigt citerat
http://www.alwfewor.wordpress