onsdag 26 november 2008

Julkort, julbrev, dröm och verklighet

Nu har det börjat! Påminnelserna om nöden och julen. Vädjanden om gåvor,presenter,förverkligande av barnens drömmar,framtid, utbildning, frihet.
Måste man sätta gränser ? Måste man inte utblotta sig själv och familjen för att kunna ge och ge och ge ?
Kan man vara förnuftigt generös? Kan man ärligt säga: jag har inte råd, även om jag skulle vilja så gärna ge det där barnet med sin förtroendefulla blick på den glansiga foldern, en framtid som fadder.? Kan man helt stilla förklara, att sedan många år ger jag till IM,Individuell Människohjälp, för att jag vet hur nära människan den hjälpen ges, att jag sedan många år skickar mina växlade euro till Malte Liban ,Paris, därför att jag har vänner från Libanon och ser hur gott Malte Liban arbetar genom klostersystrar och sjukhus,i byar och städer i detta sargade land. Jag måste kanske berätta varför jag skickar efter ryska julkort från Child Aid, England därför att ChildAid finns inte bara i Ryssland utan i Ukraina, Moldavien och Vitryssland, bland gatubarn, ensamma fattiga mammor,handikappade och enträget arbetar för att skapa ljus och värme åt de många som finns utanför .
De flesta är nog förståndigare än jag. Vore det inte bättre att ge den sammanlagda summan av dessa små skärvor till en enda hjälp eller biståndsorganisation ? Kanske blandar jag in för mycket av mitt ego i gåvorna.?
Hela den här julruljangsen började med det stora paketet från syster Prabha i Mangalore. Här kom 100 vackra batikjulkort från de friskförklarade spetälska och fysiskt handikappade i Father Mullers Charitable Institutions och St Josephs Leprosy Hospital i Kankanady, Mangalore, Syd Indien.
Jag skulle gärna åka dit och se deras verkstäder, möta familjerna och framförallt Sr Prabha, som leder arbetet och försäljningen. Men det är kanske tillräckligt att jag på andra sidan jorden bjuder ut de här korten. Om någon läser detta och vill köpa så skriv gärna i kommentaren.10 kr st med kuvert kostar korten.

Postens julkortspåse landade på mitt bord. Jag börjar skriva namn på alla som ska få en hälsning. Jag beställer hundratals frimärken. I år är julmärkena väldigt vackra. Jag tar fram fjolårets julkort för att återanvända dem.

Och på söndag är det Första Advent. Då öppnas Jönköpings JULKRUBBA PÅ STAN med trumpeter och sånger.
Men i Vaggeryd får eleverna inte fira Advent på traditionellt sätt, säger skolledningen som tycker det är diskriminerande.Skolledningen kanske också tycker att det var diskriminerande att Jesus föddes i stallet i Betlehem ?

Hosianna Davids Son. Välsignad vare Han som kommer i Herrens Namn Hosianna i höjden!
Medan snön smälter...
Sabina

Inga kommentarer: