torsdag 27 juni 2013

Födelsedag



Det var en morgon för ganska längesen. G fyllde 30 år. Jag gav honom en  nyckel till ett gammalt hus, som skulle bli hans skrivstuga. Vi gick över gräset. Värkarna hade börjat.
Jag böjde mig ner och plockade en utslagen prästkrage.
Gossen som senare på dagen föddes fick heta "prästkragsblomma"

Nu är han man och kör traktor. Han messade till mig i går: "Sitter i traktorn och läser "Allt om Historia" den är bra. Ute blåser och regnar det."

"Ni är rätt lika, sa Mi, ni tar varje tillfälle i akt att läsa"

G fick en vacker födelsedagsfrukost .Doften av Rosa rugosa fyllde hela köket. finaste silverbestick och tårtan som jag lyckades vispa ihop i går kväll var supergod. Det var mammas älskade franska chokladtårta med mycket grädde och garnerad av svenska jordgubbar.
Vi har ätit av den hela dagen

Det regnade på eftermiddagen och Faxe utstod regnet tåligt fast pälsen blev våt.

Nu har vi ätit vacker födelsedagsmiddag och sjungit Ja må han leva- till nästa år...
I kväll visar Mi en film om den finländska konstnärinnan Helene 
Schjerfbeck.

Födelsedagen inleds alltid med denna psalm:

"Morgon mellan fjällen
klara bäck och flod,
sorlande mot hällen,
sjunga: Gud är god,
Gud är god.

Dagen ser jag bräckas,
fram går ljusets flod.
Fåglarna som väckas,
svara: Gud är god.
Gud är god."

Sabina


Inga kommentarer: