tisdag 4 juni 2013

En Sverigesaga





I dag den fjärde juni föddes år 1870 en liten flicka i Fåglavik, Västergötland.I min bok "Lyssna dotter Tankar för varje dag" av Saliga Moder Elisabeth Hesselbladh inledde jag förordet med ungefär de orden."
Då föddes en svensk helgonsaga i modern tid.En saga som blev verklighet den 9 april år 2000, då Moder Elisabeth blev saligförklarad av påven Johanns Paulus II."

Det året befann jag mig- naturligtvis- i Rom och deltog i festligheter och glädje. med alla birgittasystrar. Boken "Ascolta figlia..La Madre ti parla" fann jag  vid en utställning och beslöt mig för att översätta den. 
Det blev en vacker liten bok med omslag av Maria Heed. Citaten är hämtade ur brev som Moder Elisabeth skrivit både till familj och systrar.De är mycket personliga och speglar många känslor; förtvivlan, glädje, kamp och hoppfullhet. Sammantaget ger boken en bild av vad det är att vara en kristen och en ledare, en profet och en visionär - kort sagt en helig människa.

Den 4 juni antecknar Moder Elisabeth:
"Den gode Guden har med stor kärlek bönhört många av mina. Hans barns, böner"
Detta skrev hon i ett brev till sin mormor år 1909. Då stod hon ännu alldeles i början av sitt livsverk, som trettio år senare skulle ge henne nyckeln till den heliga Birgittas hus vid Piazza Farnese i Rom och leda henne till grundandet av det första klostret sedan medeltiden i Sverige - under täckmanteln:gästhemmet i Djursholm!

I dag har jag skrivit till några av de kloster jag besökt, bland annat Pirita i Estland, moderhuset i Rom ,klostret i Trondheim och Djursholmsklostret som var det första birgittakloster jag besökte innan jag började skriva boken om Birgitta: "En krona av guld.Ett kors av trä"

Så mycket av mitt liv, mitt författarskap, min resor, min känslor är förbundna med den heliga Birgitta och den saliga Moder Elisabeth!
Jag kan bara tacka!

Sabina

Inga kommentarer: