söndag 26 april 2009

Sånger om våren

Nu har jag två favoriter. Susan Boyle och Holly! Jag är en av 66000 fans som gång på gång vill återuppleva den roliga och överraskande talangtävlingen i England,Britain got talent, när den ensamstående 48 åriga skotska Susan steg fram och chockade den lite överlägsna och kritiska juryn med sin djupa, varma och vackra röst. Hittills har hon bara sjungit i den lilla skotska byn, för sin tioåriga katt Pebbles, för sin sjuka mamma och andra åldringar i byn. Nu stod hon på en scen, nu sjöng hon för England, ja för hela världen.
Och så några dagar snare kommer, det som kallades ett "dråpslag": "Hon kan besegra Susan." Vem var "hon"? Jo en liten späd flicka på tio, tolv vårar, som efter ett par fågellätta och graciösa danssteg brast ut i klingande sång. Också hon bejublad som Susan Boyle av en chockad jury.
Varför "besegra"? Nej låt oss glädjas åt bådas talanger, må de få vinna framgångar och priser och drömmar. Och vi som sitter här vid våra datorer och lyssnar - vi kan bara tacka för detta medium som delar med sig så generöst av vårens sånger!

Nu har björken slagit ut! Och vår unge trädgårdsmästare Jacob har förvandlat våra skräpiga rabatter genom att ömt plantera tagetes och primula, rättat på busbomssoldaterna, grävt fram fuktig maskkryllande jord ur komposten, räfsat bort löven kring spirean och fyllt oss med glädje när vi tar våra korta vandringar kring gräsmattornas blåa täcke av vårstjärnor, scilla och vitsippor.Ännu en orsak till tacksamhet i vårens tid.

Om några dagar ska jag stå framför elden vid Ölmstads kyrka och lysna till Vintern ra..
Sen ska jag på skakiga knän dra fram mina anteckningar ur fickan och med mikrofonen i handen försöka överrösta barnens glädjetjut kring brasan- tro det om jag lyckas.

Sabina

Inga kommentarer: