fredag 17 april 2009

Post från när och fjärran


Medeltid och nutid. Brasiliens regnskogar och hemlösa barn i Ryssland. Emily och Charlotte Bronté - se där vad posten förde med sig till vår brevlåda i Rosenlund bland vitsippor och vårstjärnor!
Fredagens strömming kunde inte vänta, medan jag längtansfullt tittade på posthögen ovanför mikron De vackra frimärkena på kuvertet med Happy Easterkort från CHildAid, den brittiska hjälporganisationen som gör så mycket för barn i Ryssland,Ukraina och Moldavien,lyste med porträtt av systrarna Bronté och kejsar Hadrianus,vars mur sträcker sig genom hela England. En annan bild av en känd mur fick jag med posten i går. Det var från systrarna i Baskinta, Libanon, som förestår en skola, som IM stöder med fadderpengar. Varje helg skickar de kort till sponsorerna. Denna gång med en bild av Paulus mur i Damaskus. Jag frågar Magdalena som varit i Damaskus om hon kände till den. "Javisst, sa hon, det är muren där Paulus mötte Kristus och föll av hästen". En häftig känsla var det att hålla kortet i handen, betrakta de breda kvaderstenarna och tänka på den dramatiska händelsen som förändrade världshistorien!
I tidskriften Tempus läser jag ett skakande reportage om Brasiliens regnskogar och de kriminella nät som hugger ner de dyrbara träden, som skulle hjälpa jorden att andas. Ärligheten för en oviss och dyster kamp mot girigheten i det landet.
Jag får ett vackert brev med en påskbetraktelse från syster Justyna,föreståndare för Samfundet Elisabethsystrarna i Stockholm och tänker på att den påskhälsning jag skickade inte alls var så välformulerad eller prydligt utskriven. Jag citerade en strof från Bo Setterlinds Via Dolorosa, och jag hoppas att de inte såg så mycket på utskriften som tog till sig diktradernas djupa innehåll. Det diktverket är storartat och framsprunget ur ett hjärta som verkligen älskade Kristus och kunde gestalta Hans lidande på ett fullödigt konstnärligt sätt.
Någon hade skickat till mig en tidning som heter Israels Vän och den ska jag läsa på bussen, när jag nu åker till stan för att se ett spel om Ellen Key.

I trädgården strålar vårstjärnorna som blåa solar
Hälsar
Sabina

Inga kommentarer: