lördag 18 april 2009

Godmorgon sol!

Gomorron,sol! Jag vill sjunga "glad såsom fågeln i morgonstunden,hälsar jag våren i friska natur.." med ord av den helige Franciskus:

Lovad vare du, min Herre
med hela din skapelse,
särskilt för broder Sol,
som skänker oss dagen och ljuset.
Vacker är han i sin väldiga glans.
Om dig, du Allrahögste bär han vittnesbörd.

Bofinken sjöng så intensivt på min morgonvandring, att jag måste stanna, böja huvudet djupt bakåt och leta bland björkens skira grenar efter den lille sångaren. Åh, jag tror jag ser något rosa skimrande i glansen av solens första strålar ifrån skogen. Kan det vara ett fjolårslöv eller..? Ah, fågel, fågel, du var inget löv, du lyfte dig på dina kvittrande vingar och avslöjade din sjungande identitet.
Efter denna hänförande upplevelse( det är inte ofta man får syn på fågeln som sjunger gömd i ett trassel av grenar) fördjupade jag mig i l'Osservatore Romano och blev genast bekymrad. Flera biskopar i Amerika, har varnat den nya Obamaregeringen för att sudda ut samvetsklausen i Hälsodepartementet, som ger läkare och sjuksköterskor rätten att neka till medverkan av abort ,eutanasi eller annat som strider mot deras samveten. Biskoparna vädjar till katolikerna i Amerika att göra sina röster hörda för att bevara denna viktiga klausul. Om vi slopar den, säger de, går vi från demokrati till diktatur.
Det finns andra skäl till oro.
I FN pågår förberedelser för samling kring befolknings och utvecklingsfrågor i världen. Och här arbetar starka krafter som pläderar mot livet, mot d.v.s de oföddas rätt att få leva. Krafter som försöker smyga in en paragraf om "abort som en mänsklig rättighet"
Hur kan man någonsin komma på tanken att det skall vara en "mänsklig rättighet" att döda ett barn? Att abort är något tragiskt och ibland tyvärr kan kännas ofrånkomligt är något helt annat. Då är det inte en "rättighet" utan en sorglig nödvändighet.
Men denna rättighet kopplas ihop med uttrycket "reproduktice health and human rights". gömt i denna luddiga formulering, som nyligen hejdades vid en konferens av delegationen från Iran, finns alltså abort som ett krav .

Ljusa nyheter är dock afrikanska uppmuntrande och tacksamma brev till påven för att han talade i klartext, för att han litade på ungdomarna och för att han kallade Afrika "Hoppets kontinent". Samtliga brev talar med upprördhet om de västliga mediernas oförstående kritik av påvens uttalanden.
Detta är positivt. Vi i väst kan bara huka oss och skämmas för att vi är så trångsynta och dumma, att vi inte ser storheten i Petri efterföljares visioner.

Sabina

Inga kommentarer: