torsdag 30 maj 2013

Kvällstankar



 Jag har missat en del intressanta helgon dessa dagar när jag försökt mig på en ny stil
 Hör bara: 
Vem skyddar mej när jag seglar ut i cyberrymden? Det måste vara en mäktig man. Hans namn är  Isidorus av Sevilla.
Denne Isidorus levde  560-636 och blev abbot vid 30 års ålder.Året därpå blev han biskop av Sevilla. Han var energisk och omorganiserade mycket i stiftet men främst var han intresserad av  lärdom och utbildning. Han grundade skolor och bibliotek. Hans klosterbibliotek var den tidens största, han skrev Spaniens äldsta historia, helgonförklarades 1598 och blev kyrkolärare 1722.
 Undra på att han  räknas som skyddshelgon för Internet.
Han firades den 4 april, vilket gick mig förbi.

Nu begriper jag emellertid varför Bengt Malmgren alltid säger att man ska be till den helige Isidor innan man öppnar datorn.
Om jag hade gjort det kanske jag sluppit mycket besvär.
Bengt Malmgen är en baddare på internet. Han har bloggen KATOLSKT FÖNSTER, som är full av intressanta nyheter som han plockar upp från Vatikanradion, från EWTN och andra sajter.

Ett annat helgon som känns aktuellt i dessa dagar då den ene påven efter den andra yrkar på att vi måste ut och evangelisera i Eurpa, är Sankt Augustinus av Canterbury.
Han kallas Englands apostel och skickades till England med 40 män för att kristna landet. Han landsteg i Kent 597 och det dröjde inte länge förrän han mötte kung Ethelbert, som var gift med en kristen kvinna.
Sen gick det som det gick - Kungen först, sen hovet och så landet.
Nåja, så fort gick det naturligtvis inte. Men när en nyc kelperson låter döpa sig brukar det ha effekter.
 Som när Sven i Husaby kristnades för tusen år sedan, så blev Västergötland och Småland ganska fort kristna.

Nu hör vi till en postkristen generation. Därför manas vi till evangelisation - vi ska vara missionärer i vårt eget land 

Den 6 juni har lanserats som Sverigebönens dag.
Då ska grupper av människor i olika städer be för Sverige.
Bra tanke

Och med denna tanke slutar jag mitt pladder i kväll, eftersom solen gått ned.

Sabina
PS Jag har fortfarande ett brev att skriva, så jag stänger inte datorn.DS


Inga kommentarer: