måndag 27 maj 2013

Drömmar




Jag drömmer om en trädgård med en mängd tulpaner. Som jag bara kunde plocka och sätta i vas.
Men det kommer aldrig mer än en och annan överraskning som Jakobs slängt ut vid höstens besök.
Däremot går jag nu på vägen och har en sax i fickan för att klippa av några vilda körsbärskvistar .De är också vackra i vas

Är fullkomligt bergtagen av "Nattåg till Lissabon." Läser portugisiskan med alla mjuka diftonger och drömmer mig bort i de gamla dammiga husen i staden, som Gregorius besöker ,medan han letar efter kontakter till läkaren Prado,vars bok han fick tag på. Boken snärjde honom liksom skildringen av hans märkliga resa till Lissabon nu snärjer mig.

Det betyder att jag bär med mig boken överallt och så fort jag får en ledig stund, medan maten puttrar i ugnen slår upp den och läser.
Familjen blir irriterad. Så fort dörren knarrar skyndar jag mig att gömma boken....

Har letat efter nästa helgonhistoria, som jag ska skriva  Det blir paret Thomas More och Jane Colt.
Jag minns filmen om Thomas More och hans ståndaktighet att stå fast vid Kyrkans regel..Han vägrade erkänna Henrik VIII:s skilsmässa och blev satt i Towern. Trots att de var goda vänner. Men båda ståndaktiga på var sitt sätt.Han blev halshuggen 6 juli 1535.
Visst är han värd helgonglorian. Men hon ? Om henne vet jag ingenting..

Sabina

Inga kommentarer: