måndag 8 juni 2009

Lovsång till Treenigheten

Heliga Trefaldighetsdag -ljus och kall. Mässa. EU-val. Tankar kring den Helige Ande. Två röster talar till mig med 600 års mellanrum: Diakon,teolog,biskop, abbot Alkuin av York,735-804 och Elisabeth av Treenigheten, 1880-1906.
Boken "Alkuin av York", Översättning och urval Göran Fäldt,Veritas Förlag, låg på mitt bokbord. En liten vacker volym på 115 sidor med tätt historiskt och teologiskt innehåll. Här får jag veta att denne Alkuin av York var en stor och känd andlig gestalt och författare till en rad viktiga böcker i tidig medeltid.Sankt Franciskus församlings diakon Göran Fäldt har känt sig befryndad med honom och skänkt oss dessa fina texter att begrunda. Han förmanar oss att läsa texterna långsamt och andaktsfullt.
Det får jag göra en annan gång. Nu letade jag ganska snabbt efter det han skriver om den helige Ande, och jag blir både nöjd och överraskad. I all korthet förklarar Alkuin att de bilder man har i ikoner och i texter av Anden, d.v.s duvan och tungor av eld, bara är "synliga skapelseformer genom vilka den helige Ande visade sig vid lämpliga tidpunkter".Anden är osynlig men använder sig av något synligt, därför att" genom yttre syner berörs mäns och kvinnors hjärta".
Jag ser nu fram emot att läsa "långsamt och andaktsfullt.
"Eviga och höga ljus,upplys mig.."
ur en bön av Alkuin

Elisabeth av Treenigheten var en blivande konsertpianist i Dijon, en glad och begåvad flicka som försvann för några korta år i ett karmelitkloster och som nunna tog sig det vackra tillnamnet Treenigheten. Min bok om Elisabeth är full av understrykningar, inköpt 1979, det år då jag blev katolik.
Inuti ligger en dikt av syster Johanna i Glumslövs Karmel vars första rader lyder så här:
"Som en raket stiger du uppåt
i din själs himmel med rät vinkel
mot den jord vi dödliga betrampar
.."
Men det jag ofta återkommer till i Elisabeth av Treenighetens liv är Bön till Treenigheten , som hon skrev 1904 efter förnyelsen av sina klosterlöften på Jungfru Marias tempelgångsdag.
"O, min Gud, Treenighet. Jag tillber dig! Hjälp mig att glömma bort mig själv helt och hållet, så att jag kan slå mig till ro i dig, stilla och i frid, som om min själ redan befann sig i evigheten..."
I Glumslövs Karmel finns ett särtryck av bönen om du villl läsa fortsättningen
.

En hel vecka har datorn varit tyst, utslagen av åskan. En konstig och nyttig erfarenhet. Också telefonen var tyst. Hu,. så bunden man är av dessa teknska hjälpmedel. Och vilken befrielse när man till slut vänjer sig vid att skriva för hand eller på en gammal maskin, acceptera tystnad och känna friden "som i evigheten".

EU valet kändes bra,var med om att hjälpa två äldre att rösta, det känns alltid högtidligt att gå bakom en skärm, välja det man redan valt, klistra igen kuvertet och med ett leende överlämna röstkort och valkuvert till valförrättare som man känt sen länge i denna vackra socken.

Sorgligt är att tonårsaborter ökar och jag tar fram ett av pater Josephs manande små foldrar som handlar om att be för de ofödda barnen, att rädda liv. Tips att läsa http://www.respektlivet.nu/

Sabina

Inga kommentarer: