onsdag 24 november 2010

Martyrers exempel

"På lidande byggd är vår kyrka
Den står hur än tiderna skiftar
De offrades blod är dess styrka
Martyrers exempel förpliktar"

I dag firar vi de vietnamesiska martyrerna. Den 19 juni 1988 helgonförklarades 116 män och 1 kvinna, som lidit martyrdöden i Vietnam mellan 1745 och 1882. De hade blivit halshuggna, brända, hängda, torterade. De var dominikaner, jesuiter, biskopar, präster, tertiärer, lekmän. Samtliga hade vägrat trampa på korset. Det blev deras dödsdom.
Lidandet är inte slut i Vietnam. Många präster sitter fängslade. Men kyrkan är stark och lever trots ständigt hot från den kommunistiska regimen.
I går kom den vietnamesiske prästen, fader Thaddeus Tran Chanh Thanh till Jönköping för att fira Mässa med Sankt Franciskus församlings vietnameser. Han ler varmt och gott när han stiger in i sakristian, han ser verkligen inte trött ut fastän han får fara landet runt för att möta sina landsmäns längtan efter en Mässa på sitt eget hemspråk, ett vackert sjungande och för mig helt obegripligt språk.

I går fick jag höra: Jag tycker synd om den katolska kyrkan." Varför det, frågade jag häpet. För att den är så förföljd",var svaret.
Mitt svar blev då: "Det är bara bra. Det visar att den berör. Man ska inte vara rädd för opposition. Det är ett gott tecken. "

Och medan vi har dessa tankar faller snön och vi inleder vår middagsbön med orden från Psaltaren
Prisa Herren rimfrost och snö
Prisa Herren dagg och snöflingor...

Sabina

Inga kommentarer: