onsdag 3 november 2010

Fria kvinnor



Humanisterna utmärker sig för en historisk okunnighet,som är närmast pinsam.De förkunnar självsäkert att"religionen förtrycker kvinnan". För att riktigt kunna sprida detta falska påtående har de skrivit en bok som informerar om detta förtryck och skickat ut till några hundra gymnasister för att värva dem till att bli humanister.


Jag borde läsa boken. Var får jag tag på den? När jag läst den skall jag återkomma.Men nu vill jag bara tala om att jag med stolthet har läst om två kvinnor, som inte alls varit förtryckta av religionen utan tvärtom blomstrat och blivit befriade till djärva handlingar: Mary Mc Killop, Australiens första helgon och Elisabeth Ann Seton, Amerikas första helgon.


Båda kvinnorna var pionjärer. Båda lade grunden till katolska skolväsendet i sina respektive länder. Båda grundade kongregationer och fick efterföljare. Båda stod raka i blåsten från hierarkiska präster. Båda levde ochverkade på artonhundratalet .


Så vad pratar humanisterna om ?


Tänk bara på vår egen Birgitta ! Hon som talade klarspråk till biskopar och påvar. Eller Hanna Ouchterlony,Frälsningsarméns första ledare i Sverige . Och många fler.


Men se på den bild av Mary Mac Killop, invandrarflickan från Skottland som jag skre om för några dagar sedan .Se hennes blick, beslutsam, forskande och mild.


Historien är fylld av kvinnor som funnit sin kraft till befriande handlingar genom kristendomen.Jag vill gärna hänvisa tilll en bok jag skrev Kvinnoåret 1975 : "Ett lysande stoftkorn Sju nordiska kvinnoporträtt",Verbums förlag. Den finns säkert på flera bibliotek. Den handlar just om detta, som Humaniserna är fullkomligt ovetande om.KVINNOKRAFT!

Sabina

Inga kommentarer: