lördag 13 november 2010

Döden och livet

"Jag ropar till dig, o Herre: jag säger:"Du 'är min lott i de levandes land" Det är en av de många bönerna i Psaltaren(142) som ropar ur en nödsituation till Herren, och jag drabbas dessa dagar gång på gång av dem. De ekar för mitt inre ur Vår Fru av Frälsningens kyrka, katedralen i Bagdad, där den förfärliga massakern ägde rum 31 oktober. Hur många var det inte som där måste ha ropat "Ingenstans kan jag fly" - instängda som de var -"fienden förföljer mig" - ja de förföljde dem ända in i sakristian där de sökt skydd - "Herre, rädda mig från mina fiender".
Dessa klagande litanior som stiger fram ur varje blodfläckad bild från kyrkan i Bagdad är redan tusen år gamla.
Ondskan har aldrig upphört att förfölja godheten. Och inte bara kristna har blivit förföljda. Jag tänker på pogromerna mot judar genom århundraden, på korstågen mot muslimerna, och nu senaste århundradet,som med rätta kallas martyrernas tid med de nazistiska och kommunistiska regeringarnas brott mot mänskligheten.

Klagoropet i vers 6 Ps 142 slutar med några förunderliga ord: Du är min lott i de levandes land" Var är det landet? Är det långt bortanför den förstörda kyrkan, i en liten fredlig by omgiven av skog och äng? Är det i ett okänt främmande land som bjuder på frid och lugn? Eller är det himlen?
Döden drabbade dem kvällen för Alla Helgonsdag. Sorgetiden inleddes med Alla Själars dag. Nya gravar fick grävas, kistor radades upp inför kyrkans förstörda altare och bilderna av de en gång levande ställdes framför de sörjande.Bilder som skickades ut på internet och som får oss att gråta.

Men då ljuder en sång från Taizé i min själ:

I am sure I will see, the goodness of the Lord
in the land of the living.
Oh,yes,
I am sure I will see the goodness of the Lord
in the land of the living...
Be strong.
Take heart..

Så kan jag sluta mina ögon och be sorgens litanior för de döda, de sårade, de drabbade, . Jag vill med min bön sända tröst till de otröstliga...

Och jag måste naturligtvis skriva på listan till Migrationsverket om stopp för resorna till dödens Irak för de tusentals som vägrats asyl i Sverige. Inte bara skriva på utan också skicka vidare, uppmana alla jag möter att skriva på.

Sabina

Inga kommentarer: