torsdag 27 augusti 2009

Mor och son


I dag firar vi Sankta Monica, den helige Augustinus mor.
Det finns en vacker skildring av dem båda i hans Självbekänelser. Augustinus berättar att de stod i ett fönster en kväll och såg ut mot havet i hamnstaden Ostia inför återfärden till Afrika.Samtalet flöt lugnt och stilla mellan dem.De talade bland annat om livet och döden,världens fåfänglighet och det eviga livets skönhet.
Då utbrast modern: "Vad lever jag för? Jag längtade och bad att du skulle bli kristen men nu har du till och med blivit präst, Guds tjänare. Nu behöver jag inte leva längre." Med de orden avslöjade hon sitt livs mål och innehåll; de tusentals bönerna och tårarna hon fällt för sin oregerlige son, som flackat mellan kvinnor och allehanda esotoriska läror för att till sist finna den ende Guden.
"Ty du har skapat oss till dig och vårt hjärta är oroligt tills det finner vila i dig" skriver han om sin omvändelse.
Några dagar efter detta sista samtal avled den heliga Monica, ett föredöme för alla mödrar.
En annan mor jag tänker på är den heliga Birgitta, om vilken djävulen i en av hennes uppenbarelser fräste: Du är en riktig sugga. Genom alla dina tårar har du räddat din son från helvetet."
Birgitta skildrar drastiskt hur hon efter Karls död i Neapel får se hur djävulen och en ängel kämpar om hans själ.Ängeln har inte mycket att lägga i vågskålen. Han hade nämligen syndat mycket Då kommer djävulen och visar triumferande upp en stor svart säck som ska vara full av alla Karls oförlåtna synder. Men när han öppnar säcken är den tom. Det är då han anklagar Birgitta för de böner och tårar hon fällt för sin son.

En mor som detta år är aktuell och mer än väl förtjänar att få sällskap bland helgonen med den heliga Monica är Marie Vianney,mor till den berömde prästen i Ars.
Redan som liten var han uppseendeväckande from. När någon lyckönskade honom till hans fromma barndom fylldes hans ögon med tårar och han svarade: Näst Gud är det min mor jag har att tacka. Hon var så klok. Av henne lärde jag mig allt." Hon hade lärt sin baby att göra korstecken redan i vaggan och knappt kunde han gå förän han lärt sig be rosenkransen.
Vilka mödrar gör det i dag?

I går hade jag tänkt berätta om skådespelarnas helgon, Sankt Genesius, som varje år firas med en teaterfestival i staden Minniato. En födelsedagsuppvaktning kom i vägen och här kommer nu berättelsen:
Genesius levde i Rom under kejsar Diocletianus och var dennes favorit vid de stora gladitorspelen. Han kunde härma de kristnas riter så folk tjöt av skratt. Men en dag fastnade skrattet och folk började undra om det var skoj eller på riktigt.
Efter sitt uppträdande böjde Genesius knä och bekände sig som kriten. Kejsaren blev ursinnig och svarade med tummen ner. Skådespelaren blev martyr.
I dag är han skyddspatron för alla som arbetar med teater. Mina hjärtligaste gratulationer till Smålands Musik och Teater i Jönköping, alla dess duktiga skådespelare och musiker och dess energiske chef Benrdt Lindqvist!

Sabina

Inga kommentarer: