onsdag 5 augusti 2009

Jean-Marie Vianney,kärlekens och tårarnas präst

"Mitt hjärta blöder" Jag minns påve Benedikts ord under sin resa i det heliga Landet. Nu blöder mångas hjärtan igen.Över att bosättarna trängde in i palestinska familjers hem och bar ut möblerna, gråtande barn, mödrar,farmödrar för att själva ta deras hus i besittning. Inte ens Obama kunde förhindra detta övergrepp. Vad hjälper det att politikerna rasar? Möblerna står på gatan. Jag vet inte vad som hände sedan.

Men jag får mycken tröst av att läsa om de paletinska barnen i Den gode herdens svenska skola i Betlehem. De fick en oförglömlig utflyktsdag i buss till platser de aldrig sett: Jordanflodens vatten, Genesarets sjö, Nasaret och Galileen. De fick åka båt på sjön och plaska med sina fötter vid stranden av den Galileiska sjön. De fick en dag av frihet och nya upptäckter.De hade något att berätta för sina föräldrar, som är instängda bakom muren som omger Jesu födelsestad.
Allt detta kunde ske tack vare lärarnas mödor att skaffa alla nödvändiga papper och före den 15 maj utnyttja sina utresepermissioner.
SIRA(Swedish International Relief Organization) heter den svenska organisationen bakom skolor i Betlehem och Jeriko, stödd av många svenska givare.plusgiro 90 00 77 -9.

Jag har nyss hört delar av Göran Skyttes eldiga tal på Europakonferensen som Livets Ord ordnade i Uppsala. Han sa bland annat: "Det började med 12 och i dag är det 2.4 miljarder kristna i världen. Och de blir fler och fler, det lär vara en tillväxt på 10.000 varje dag"
Gissa om folket jublade.< em>
Men hans inledande mening var allvarlig: JESUS ÄR UNDER ATTACK I SVERIGE I DAG.
ett litet exempel bara är ATT DENNA STORA KONFERENS SOM SAMLADE TIOTUSEN DELTAGARE INTE MED ETT ORD NÄMNDES I MEDIA, MEDAN PRIDE SOM KNAPPT SAMLADE NÅGRA TUSEN OM ENS DET FÖR SINA ARRANGEMANG FICK MEDIA ATT VRÅLSKRIVA.

Men vi ska inte vara lessna försäkrade Göran Skytte medan han drog fram och tillbaka på scenen. Jesus segrar alltid.

En som segrade i Jesus var dagens helgon: Jean Marie Viennay.Han som liksom på nåder lyckades bli präst fick den minsta och uslaste församlingen i stiftet att sköta. Efter fyrtio års hängiven förkunnelse och utgjutande liv slutade han med att dra hundratusentals människor i Frankrike och Europa till denna lilla oansensliga by , dess kyrka, biktstol och präst.
Han var ingen Skytte. Han var en tårarnas och kärlekens människa.

"Jag älskar dig, o min Gud, och min själ längtar efter att älska dig till mitt sista andetag.Jag älskar dig, o Gud oändligt älskad, oc h jag skulle hellre vilja dö i kärlek till dig än att leva ett enda ögonblick utan att älska dig, och den enda nåd jag ber dig om är att få älska dig i evighet"

Lyckliga själ som har tagit Jesus Kristus till sin ledare, sin förebild och sin älskade.

Gör som Mme Tillon. Hon hade några fula rum och hon skaffade en duktig arbetare som gjorde i ordning dem. I dag är de fina och användbara. Gör du detsamma.Låt Jesusbarnet arbeta i ditt hjärta.Han är en god arbetare och vet precis vad han skall göra. Efter det kommer ditt hjärta inte att vara fördärvat.

O Jesus, att känna dig är att älska dig..Om vi visste hur mycket vår Herre älskar oss skulle vi dö av lycka.Jag tror inte att det finns så hårda hjärtan att de låter bli att älska när de ser sig själva så älskade...

Den helige Ande är en kraft..Det var den som uppehöll martyrerna. Utan den helige Ande skulle martyrerna ha fallit som döda löv från träden.
Utan den helige Ande skulle vi vara som stenar på vägen..Ta i din ena hand en svamp genomdränkt av vatten och i den andra handen en liten sten. Krama båda. Ingenting kommer från stenen men från svampen flödar vattnet. Svampen , det är själen fylld av den helige Ande och stenen är hjärtat som är kallt och hårt och utan den helige Ande
.

Den innerliga kärlek han hyste för den heliga Treenigheten, Gud Fadern, Sonen och den helige Anden som genomträngde hela hans bräckliga väsen öste han över sin församling; de knotiga svärande bönderna, de tungt arbetande sura kvinnrna, de obildade lekande barnen.
Inte bara kärlek utan också omsorg var hans arbete: han byggde en skola, ett flickhem, ett hem för föräldralösa. Han reparerade kyrkan och biktstolen, skaffade statyer av helgonen och Jungfru Maria. Han höll katekesföreläsningar regelbundet och han såg till att biktstolen altid var öppen.

Han är verkligen det goda föredömet för varje präst!

Sabina

PS.Varför kallar jag honom "tårarnas präst"? Han hade lätt för att gråta. Han kunde gråta över Jesu namn vilket den helige Franciskus ofta gjorde, inför Sakramentet,betraktande Tabernaklet, då han mindes Guds kärleks utgjutande genom att Han offrade sin Son på Korset för oss människor. Men han kunde brista i gråt i biktstolen ,när han förstod att den biktande inte kände ånger över sina synder. Varför gråter du, fader? Jag gråter för att inte du gråter, svarade fadern.Kanske frambragte det överraskande svaret tårar till slut av den biktande?.DS

Inga kommentarer: