torsdag 13 augusti 2009

Förföljelse i Vietnam

Denna morgon hade jag tänkt skriva om födelsedagar och åren som går.
Men verkligheten trängde sig på mig med nyheter om det som dessa dagar sker i Vietnam.
Där har den kommunistiska regimen stängt alla katolska internetsajter. Där har kyrkor förstörts. Där har huliganer kastat sig över fredliga vietnamesiska husmödrar och slagit dem. När en katolsk präst ville undsätta dem blev han hårt misshandlad och måste föras till sjukhus. När han fick besök av en prästkollega hade också denne präst blivit misshandlad. De kastade helt enkelt ut honom genom fönstret från andra våningen och nu ligger han i koma på samma sjukhus, där han för några timmar sedan var en fredlig besökare.
Vad gör polisen?
Ingenting.
Vad gör regeringen?
>Troligen uppmuntrar de dessa skändligheter, eftersom de är kommunister och hatar kristendomen.
Låt oss som lever i ett fredligt land inte glömma våra kristna bröder och systrar i Vietnam.

En nyhet som gladde mig handlade om den katolske författaren Gallagher, som skriver om "Hjältar och helgon", d v s samma målsättning som jag gav mitt bokförlag Sankt Erik när jag startade det. I hans produktion fann jag dessutom ett spel om den mexikanske martyren,Padre Pro, om honom handlade en av de första böcker vi publicerade på Sankt Eriks Bokförlag:"Skottet i gryningen".Finns nu på Catholica, som inkluderat Sankt Eriks bokförlag i sin utgivning.
Gallagher fann ingen teater som ville spela hans pjäser, varför han öppnade en egen teater under namnet Quo Vadis. Han föddes i Irland,växte upp i Denver, Amerika och har öppnat en ny teater som ska dra till sig också sekulär publik:G.K Chesterton TheatreCompany i Santa Monica.Hans första kristna pjäs handlade om den ungerske martyren kardinal Joszef Mindszenty, vars öde gripit honom. Märkvärdigt. Också jag har skrivit om honom i en kommande bok!
Mr Gallagher vill jag gärna ta kontakt med.
Ett av hans skådespel heter Malcolm och Teresa. Det handlar om den brittiske journalisten Malcolm Muggeridge, som blev omvänd genom sitt möte med Saliga Moder Teresa. Vem minns inte hans underbara dokumentär om Moder Teresa och hans skildring av mötet med henne,"Something beautiful for God",Fontana Books,1972.Det var då hon blev känd i hela världen. Jag mötte honom och hans hustru i deras hem i England och blev djupt tagen av deras berättelse om hur de funnit en tro - på gamla dagar - genom att möta den saliga moder Teresa i Calcutta.
Och nu är det dags för tankar om åldrandet.Dessa tankar fann jag handskrivna på en liten lapp i en av mina böcker. De är nedtecknade av min mor, Margit Ydén, som dog 85 år gammal men aldrig egentligen åldrades. Hela sitt liv såg hon framåt - och uppåt.

Om att åldras

Av Margit Ydén
1898 – 1983

Att åldras är att ständigt förnyas.
Att återse sommarens rosor
med häpna blickar
och återvända till älskade ställen
med den tacksammas hjärta..
.
Att se ut över livet med vördnad.
Att förstå universums gränslöshet
och människans begränsning
men samtidigt kunna tacka
för att få vara människa!

Att åldras är att kunna bevara
den minsta glädje som en lysande låga.
Det är att mildras och bevekas,
att återupptäcka och förstå.
konsten att bevara det som är omistligt
.
Människors själar är omistliga,
Givandet är omistligt.
Att söka vara den tröstande är omistligt
Att vara den som höjer andra,
den som stiger undan
och bereder väg är omistligt.
Att åldras borde vara en aldrig sinande källa
till omistliga upplevelser!.

Sabina

2 kommentarer:

lassey sa...

Hej Ingrid!
Vi läser JP och hittar artikeln om Dig. Så intressant och fint! Vi,det är Gudrun och jag Lasse, våra assistenter idag Peggy och Lisbeth. Peggy har haft högläsning. Vi gratulerar dig till ett rikt och välsignat liv!
Jag hittade din blogg med mycket värdefullt. Senast om Vietnamn och texten att åldras av din mor. Den kan du också skriva under!
Nästa vecka ska jag på Wettershus möta en diakonigrupp inom Svenska kyrkan i Karlsborg. Då tror jag att jag vill använda den dikten!
Bästa hälsningar Lasse Yngvesson

gunilla sa...

Hej Ingrid.
Läste om dej och att du fyller år idag i JP. Grattis!!
Det var roligt att få veta vad barnen gör idag. Hälsa dem och även till Gunnar.
MVH
Gunilla (en av Barnflickorna)