fredag 19 december 2008

Turturduvans tid

"Stå upp min älskade, du min sköna, och kom hitut
Ty se, vintern är förbi, regntiden är förliden och har gått sin kos.
Blommorna visar sig på marken, tiden har kommit, då vinträden skärs, och turturduvan låter höra sin röst i vårt land..."
Med denna världsberömda judiska kärleksdikt, Höga Visan, inleds läsningarna en vecka före Kristi födelses fest. Tack vare kyrkofäder och bibelexegeter har den vackra texten fått ett djupare innehåll.Den rika kärleksdialogen handlar i själva verket om förberedelserna inför nedslaget i mänsklighetens historia - den gudomliga kärleken, Jesu födelse
Med häpen förtjusning har jag tagit del av de rika symbolerna genom syster Claire Patier, känd fransk nunna och bibelexeget, verksam i en kommunitet i Sulpice de Favières. I sin bok " Le Chant du Bien-Aimé" har hon anvisat "en väg till det andliga livet genom läsningen av kommentarer kring Höga Visan "

Att vintern är förbi syftar på att slaveriet är till ända, det onda skall övervinnas. Blommorna som visar sig på marken antyder Moses som ledde det judiska folket genom öknen bort från Egypten och Turturduvan vars röst hörs - är Johannes Döparen!

"Fånga rävarna åt oss, de små rävarna, vingårdarnas fördärvare",ber bruden och vilka är då
dessa små rävar om inte alla frestelser, säger den helige Bernard av Clairvaux, som vill hindra mötet med Kristus.
"Du min duva i bergsklyftan, i klippväggens gömsle, låt mig se ditt ansikte, låt mig höra din röst, ty din röst är så ljuv och ditt ansikte är så vackert..
Dessa rader syftar på Kristus och påminner om många utrop av kung David i Psaltaren: Sök mitt ansikte - Ditt ansikte, Herre, söker jag .
Ännu är Kristus fördold så som duvan i klippväggens gömsle, ännu måste man söka honom innan han kan låta sig finnas.

I den tredje sången målas ett praktfullt följe upp, ett följe med "stoder av rök, kringdoftat av myrra och rökelse och alla slags köpmannakryddor"
Det är Salomos bärstol som beskrivs - och Arken som konung Salomo låtit göra av virke från Libanon.Arken skulle sedan placeras i Jerusalems tempel som byggdes av trä från Libanon.
Och vem finns i den heliga Arken. Jungfrun som ska föda bor i Guds tempel.
"Ni Sions döttrar, gå ut och skåda konung Salomo med lust."
Det är bibelns kvinnor från Sara till Elisabet som hälsar Jungfrun, hon som kallas Vishetens säte, den helige Andes boning, Gyllene Hus och det nya Förbundets Ark..

Ännu är vi inte där- men morgonvinden skall leda oss över bergen och höjderna, genom dalar och avgrunder till målet.

tills dess. vänner
Sabina

Inga kommentarer: