tisdag 23 december 2008

Dan före dan..

"Granen står så grön och grann i stugan..
trallallallla..Ja, nu står den där faktiskt.
Vi fick den i går eftermiddag- som om vinden hade blåst in den på vår lilla veranda. Liten och fast med bra grenar att sätta levande ljus på.
Det var vår käre sommargranne som firar jul nere i backen i sit ståtliga hus som skänkte oss denna vackra lilla gran, precis lagom stor för att nå med toppen till vårt låga snart tvåhundraåriga tak.

Och allt blev plötsligt som det ska vara. Den polska julduken kom på matsalsbordet. en bröllopspresent från kusinen som då var ambassadråd i Warszawa och bara använts varje jul vi firat här. De stora mässingstakarna som kommer från Morfars hem , bonaderna som mamma sytt(med hjälp av vänner) , röda ljus i alla stakar och på grammofonen klingar sen mer än tjugo år tillbaka Carols.
Det ska vara julmusik när man stökar .

Så kommer posten och julkorten öppnas ,läses och begrundas. Sen sätter jag fast ett rött band vid dörren och nålar fast de vackraste korten. Från vinden hämtar jag kamelklockorna, som för med sig minnen från Jerusalem och sen är det dags att sätta det stora krubblandskapet på plats.
I den klara morgonen går jag ut för att ge min förkylning frisk luft( det stod i tidningen att det är bra ) och plockar mossa. Så doftar det kring krubban medan jag plockar upp alla figurer; den heliga familjen ( fast Jesusbarnet gömmer vit " tills dagen är inne..") Herdarna är redan i tillbedjan. hjorten sträcker halsen mot stallet, lejonet och lammet vilar i mossans djup. och långt borta i ett hörn reser sig två giraffhalsar bredvid lingonrisets blanka blad. De vilda djuren inköptes av min pappa, som hade ett dubbelt så stort landskap hemma i prästgården.
Apropå de vilda djuren så hör de verkligen ihop med julen. Profeten Jesaja siade om det fridens rike som skulle komma och beskrev det så här:
Då skola vargar bo tillsammans med lamm och pantrar ligga tillsammans med killingar och kalvar och unga lejon och gödboskap skola tämjas tillhopa och en liten gosse skall valla dem.

I lördags skrev Göran Skytte i sin Krönika i Sv D. ett par gånger om "lejon och lamm." Den bibelkunnige fattade genast vad han syftade på, men jag tänkte att många måste ha frågat sig vad han menade med det där om lejonen och lammen.
Gack då till Jesajas 11 kapitel. Mitt citat kommer från 1917 års bibel, den enda jag hade till hands här i Skrivstugan.

Solen har blossat hela dagen.Det ljusnar, mörkret viker- åh, så härligt.
Jag måste sluta nu min lilla danföredopparedankrönika, och sen ska jag sätta ljusmanschetter på alla ljusstakar och plantera små julstjärnor och vita anemoner i den gamla kopparskålen som ska stå mitt på julbordet.

Om någon vill hälsa på så har jag för säkerhets skull slängt juldukar över högarna av tidskrifter ocgh pärmar och papper.
Också här ska det vara julfint med Madonnan i centrum

I väntan på Kristi Födelses Högtid

Sabina
PS Jag ber fortfarande att det stulna Jesusbarnet i Julkrubba på Stan ska lämnas tillbaka. Jag hoppas på många förböner från Jesusbarnet av Prag, känd för sina många under. Varför skulle inte ett mirakel kunna ske på hotellplan i Jönköping?DS

Inga kommentarer: