onsdag 16 mars 2011

Vindens barn


Hon är vindens barn och näktergalens syster. Hon är dans och ros och doft och möte.En märklig liten människa som får rymden att sjunga genom ord av saklig skärpa och tyst begrundan. Vi var där en tät skara kvinnor och män i Gränna bibliotek, tätt omgivna av böcker, av ord inom pärmar, och fick uppleva ord frigjorda,sångburna och tankeväckande.

Det var Margareta Melin som delade med sig av både Kärnord och Kärleksord under rubriken Längtan, om vilken Karlfeldt har präglat de klassiska raderna: "Längtan heter min arvedel slottet i saknadens dalar.."
Margareta skriver: "All min längtan har du väckt./Den sträcker sig mot havet./Jag hör havet brusa/hav av ömhet inom dig/ av oförbrukad ömhet."
Och när kärleken blir ord:"Som en låga/ i min mitt/värmer minnet/av vårt möte. Några timmar/avskildhet/gav åt evigheten /rum. Timmarna har gått/och tiden går/men
evigheten/doftar än"

När Margareta diktar sitt självporträtt lyssnar man noga och tänker: Borde inte alla mänskors liv vara så?
"Vem jag själv är/innanför roller och mönster/kan jag finna och förnimma/bara i min egen mitt.
Där är varat sammanhållet/odelbart och helt/alla färger sammanflutna/i ett koncentrat av ljus.
Ljuset sprids och bryts i färger/livet grenar ut sig vitt och brett/och kan ändå koncentreras/i mitt hjärta varje nu.
Ljus och tystnad är mitt centrum/svårt att nå men ändå nära/Ljuset rymmer alla färger/och min tystnad alla ord."


Sedan kom de befriande orden till var och en av oss:
"Till frihet är du född, ett gudabarn.
Låt ingen ta din frihet ifrån dig."

Och med denna gudabarnets frihet kan uppmaningen att se, höra och handla förverkligas:
"Med mitt öga se! Med mitt öra hör! Med mina händer handla! I mitt hjärta var!"
Evas milda ,vibrerande röst gav ton åt orden med ackompagnemang av gitarr,trumma och kalebass.
Efter denna uppläsning av öppenhjärtiga dikter om livets djupaste tankar och känslor stod det klart att diktarinnan verkligen är ett "Vindens barn".

"Vinden blåser vart den vill.
Jag är vindens barn,
Ingen kan mäta min värld,
följa min färd, fånga mitt namn.
Jag är vindens barn."


Månen lyste starkt över denna stämningsfyllda kväll på Gränna Bibliotek.

Sabina

Inga kommentarer: