tisdag 8 mars 2011

Kvinnans dag på jorden


Den 8 mars har fått bli Kvinnodagen.
Och vem ska vi hylla?
VEM ÄR DEN FRÄMSTA AV ALLA KVINNOR?
INGEN TVEKAN.
DET ÄR DEN HELIGA JUNGFRUN MARIA, GUDS MODER, SOM FICK DET ÄROFULLA UPPDRAGET ATT GE OSS KVINNOR OCH MÄN EN FRÄLSARE?
JAG HITTAR NÅGRA RADER PÅ ETT SKRYNKLIGT PAPPER:

En kvinna skall bli kallad
Så lyder Herrens ord
Och själva jorden darrar
när hon förstår hans ord
när hon förstår, när hon förstår
att Ängeln kom från Gud:

"Var hälsad Maria
full av nåd
Herren är med dig
Välsignad är du bland kvinnor"
.......................
Heliga Maria Guds Moder
Bed för oss syndare
nu och i vår dödsstund
Amen
------------------------------------------------------------------------
Den helige kyrkoherden av Ars skriver om Jungfru Maria:

"Den gode Guden kunde skapa en vackrare värld än den som nu finns, men han kunde inte ge liv åt en varelse mer fullkomlig än Maria."

"Profeterna förkunnade Marias ära före hennes födelse. De jämförde den med solen.
När den heliga Jungfrun framträdde kan det verkligen jämföras med en vacker sol en dimmig dag."

"Låt oss med stort förtroende vända oss till henne, och vi kan vara säkra på att, hur eländiga vi än är, kommer hon att utverka nåden att vi omvänder oss."
--------------------------------------------------------------------------

Tidningarna svämmar över av artiklar och bilder av och om starka kvinnor.
Vilka skulle jag välja? Finns det flera - jag har ju valt den främsta.
Jag tänker genast på den saliga Moder Teresa av Calcutta.
Jag tänker på den heliga Jeanne av Lothringen.
Jag tänker på Katarina av Siena.
Och naturligtvis kvinnorna kring Jesus - förutom Maria - där är Maria Magdalena, den första aposteln, där är Johanna,där är systrarna i Betania,Marta och Maria, och den Maria som köpte dyrbar nardus till sin dyrkade Mästare.
Synd att den moderna kvinnovärlden är så okunnig om dessa kvinnor i historien
Många av dem som vågat livet för sin tro- de unga romarinnorna vi firade i går: småbarnsmödrarna Felicitas och Perpetua - ja här kunde jag sitta hela natten och skriva namn, medan nymånen sakta går ned.
Det var förresten nymåne när dessa rader kom till mig:

O, detta ljus
och månens skära
som stilla över jorden står
När ängeln med sin mun skall bära:
Maria barnet föda får

O, vilken nåd att vara nära
den Gud som över allting rår
Och att av dig av hjärtat lära
hur Gud min vilja djupast når

Sabina
Kvällen före Askonsdagen

Inga kommentarer: