måndag 27 december 2010

Jultiden i snö


"Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg ,där han kommer över bergen.."

en av de många vackra bibliska texter som jultiden erbjuder. Och jag tycker mig fortfarande höra dessa lätta fotsteg som kommer över bergen och bringar bud om fred, alltmedan snön har virvlat runt våra hus och hopat drivor över buskar och blomsterrabatter.


Tidningarna frågar folk på gatan vad julen betyder för dem. Och vad kunde man vänta annat än: mys,stämning,gemenskap - ja,det ska man inte förakta - också jag tycker det finns mycket av stämning och visst blir vår familjegemenskap tätare , när vi samlas kring brasan i tidig julmorgonsmörker - men vad är det vi samlas kring?

"Vid den tiden utfärdade kejsar Augustius ett påbud om skattskrivning i hela världen...

medan brasan sprakar beger vi oss ut på den långa vägen från Nasaret till Betlehem med Josef och Maria.

Utan dessa två och den Lille som föddes "i bitande kyla vid midnatt i Betlehem" är det varken mys eller stämning dessa dagar.

Hur gärna skulle jag inte vilja berätta om detta, ge var dag under denna märkvärdiga tid en djupdimension av miraklet i Betlehem.


Några dagar före jul - den 22 december - hade en liten skara sökt sig från affärsstråken och köplusten till "Julkrubba på stan". Här på Hoppets Torg bjöds på sånger av Landstingskören och Svenska kyrkans kör i Jönköping. Det var "stämningsfullt", medan de minsta barnen kröp väldigt nära krubban och storögda betraktade de Vise Männen och det lilla Jesusbarnet därinne i krubban.

Då kom överraskningen. Bredvid landshövdingen stod en liten figur i yllemössa och vinterkappa. Hon flög upp på estraden lätt som en fågel och började sjunga. Rösten var hög och klar, djup och varm och tonerna av O Helga Natt ljöd skönare än jag mindes någonsin ha hört. Än ljuvligare blev den klassiska Ave Maria av Bach Gounod. Jag såg upp mot den mörka himlen där molnen seglade förbi en blek måne. Och med ens var det som om Jungfrun själv fanns ovanför oss, omkring oss och nära oss, alltmedan Lena Maria Klingvalls sång formade en innerlig hyllning till Maria, alla människors Moder.


Knappt har midnattsmässans mysterium omfamnat oss och dagen har bräckt till snö och is förrän världen hugger tag i människan och affärerna öppnar för "Mellandagsrea". Jag fattar det inte. Julottan i Ölmstads kyrka var glest besökt berättade våra vänner som kom till vårt traditionella Julottekaffe. Men utnför Elgiganten och MediaMark i Jönköping köade folk i tusental.Hade de glömt tonerna av "Var hälsad sköna morgonstund, som av profeters helga mun är oss bebådad vorden"?

El Giganntens chef var lycklig. "Hädanefter kommer jag alltid att ha öppet på juldagen, sa han ,sedan han konstaterat att minst 9000 kunder varit inne i hans affär.

Jag tycker synd om honom. Mer vill jag inte säga, men jag hoppas att han en dag kommer att förstå att människan inte bara lever av varor från hans butik.Jag skulle vilja viska i hans öra:Dagen är kommen, kärlek triumferar, kom låt oss skynda till Betlehem...


Sabina



Inga kommentarer: