tisdag 7 december 2010

Herden i Hebron

I dag läser vi i Jesaja 40 om Den gode herden:"Som en herde vallar han sin hjord.Han tar upp lammen i sin famn och bär dem i sina armar, han driver tackorna varligt (Jes 40:11)..
Jag slår upp Ps 23 Herren är min herde/ Ingenting skall fattas mig....
Tänker länge på den vackra bilden av herden, som för sin hjord i bet. I Sverige har jag inte sett några herdar, men i Grekland och i Jordanien, på vägen mellan Jerusalem och Jeriko.
Men så läste jag om Noah, herden i öknen utanför Hebron.

Inger Styrbjörn,en av Christian Peacemaker Teams, som funnits i Hebron de senaste 15 åren berättar om herden Noah i Svenska Jerusalemsföreningens tidskrift,nr 4 2010:
" Det var en morgon för knappt två veckor sedn som Noah klev in i våra liv.
En solbränd, väderbiten herde, som kom igenom checkpointen med en bild av sitt förstörda hus och bad om hjälp att hitta en son.
Han har sina marker långt utanför Hebron. Där har han en hjord på ca 200 får och getter..."
Historien var i korthet följande: Israeliska armén hade inte bara förstört hans hus utan också gripit hans 14- årige son och kastat honom i fängelse. Nu ville Noah få hjälp att hitta sin son.
Röda Korset hade gett honom ett tält, som soldaterna sedan hade förstört och dessutom fyllt den för fårens överlevnad viktiga brunnen med grus.
Varför? Meningslös förstörelse? Vad hade herden gjort? Vad hade pojken gjort? Protesterat mot soldaterna.

Det är för att kunna reda upp sådana tragedier som Christian Peacemaker Teams finns till.
De lyckades hitta Zeb, 14-åringen som hade flyttats från det ena fängelset till det andra och blivit misshandlad överallt.
Men glädjen över att pojken var fri och tillbaka med familjen överskuggade all förtvivlan. Inger och hennes medarbetare blev bjudna till det enkla hem i Hebron, där familjen fått tillfälligt hysas in.
Inger skriver:
Vi blir serverade juice av Zeds mamma. I detta kala rum med cementväggar och madrasser som enda möblemang, och med småsyskon som försiktigt kikar fram i dörren, får jag en känsla av helighet.."

Jag kommer nog alltid att tänka på herden Noah, när jag läser Herren är min herde..

Sabina

Inga kommentarer: