torsdag 17 december 2009

Ett ringa blomster i Saron

Dagarna före jul läser jag Höga Visan. Denna enastående sköna dikt om kärleken kan tolkas på olika sätt. Den svenske mystikern Hjalmar Ekström tolkar den som en kärleksdialog mellan Gud och själen. Jag älskade den tolkningen och läste den många gånger.
För några år sedan fick jag en bok av en fransk nunna och bibeltolkare och "Vierge consacrée", syster Claire Patier från kommuniteten Vie et Parole. Boken heter Le Chant du Bien- Aimée. Hon läser Höga Visan utifrån sin kunskap av hebreiska språket och judisk tradition. För henne öppnar den sig mot ett bibliskt landskap fyllt av profeternas röster och folkets längtan efter Messias.
"Se vintern är förbi och regntiden förliden-"( 2:11) det är uttåget från slaveriet.Turturduvan som låter höra sin röst är Johannes Döparen som förebådar tiden när "fikonträdets frukter redan börjar mogna.(2:12,13)
När Höga Visans älskade sjunger:Jag är ett ringa blomster i Saron, förstår man att det är Jungfrun Maria, som åsyftas. Om henne står det också att hon är en "tillsluten lustgård, en tillsluten brunn är min syster, min brud",(4:12) och hon är också den som "kommer hit upp från öknen kringdoftad av myrra och rökelse".(3:6)
Kristus(Messias) är den som kommer springande över bergen,"lik en gasell, en ung hjort.."2:8,9)
Så fångas den glädjerika förväntan i advent i undersköna och tolkningsrika rader.
Min dröm är nu att översätta boken till svenska och låta fler få blicka in i de hemligheter som det välkända och älskade bibliska poemet kan avslöja genom systers Claires bok.

Det är i dag den 17 december. Jag har skrivit mitt JULBREV, som sammanfattar årets viktigaste händelser, reflektioner och tack. Många små korta julbrev har jag också skrivit. Gamla julkort används på nytt. Rött bakgrundspapper och mycket klister och de blir som nya. Stjärnor överallt. Och Dagens vackra julfrimärke om Julens glädje med två sprittande änglar får pryda mina kuvert.
I morse trodde jag att alla kort och brev var skrivna i god tid.Men insåg plötsligt att den 10 dec skulle utlandsbreven i väg och den 16 dec svenska brev. Kanske det blev nyårshälsningar av allt.
Då har man kommit förbi krubbans stämning och ser ram mot det vita nyåret och då passar ingen meditation in som jag plitat ner.
Fast- jag litar på posten! Den sätter för tidigt datum och allt kommer i tid till den magiska dagen -Julafton.

Nobeldagen fick jag uppleva Slavkans trevliga samtal med stjärnorna som plockats från Oslo Fredsprisfest. Den amerikanske filmskådespelaren Will Smith med sin gåtfullt vackra hustru, berättade att han hade fäst sig vid ett uttalande av Barack Obama i hans tal och ville fråga honom vad han menade. Så här sa Obama:
<"Vi måste ständigt utvidga vår moraliska föreställningsförmåga".. Sedan fick vi se mötet mellan Will och Barack Obama, där han ställde sin fråga och fick ett allvarligt och väl genomtänkt svar. Låt oss själva fundera över vad presidenten menade.

Med det slutar jag dagens korta blogg, eftersom vi ska baka julkakor i kväll i Rosenlund, medan snön virvlar runt vårt röda hus.

Sabina

Inga kommentarer: