torsdag 24 december 2009

En stjärna lyste över jorden



En stjärna lyste över jorden
vid midnattstimman föddes ORDET
bland skuggorna i dödens dal
Guds son av evighet,Marias barn.

En doft av himmel fyllde världen
ett leende av tusen änglar
ett glädjebud i gråtens dal
i mörkret lyser ljuset av Guds ljus.

Kom låt oss skynda genom natten
och se det ord som Herren sagt oss
Han bor hos oss i detta nu
Marias son och evighetens Gud.

GOD JUL KÄRA LÄSARE!
Snart är midnattens timma. Himlen hänger tung och mörk över snövitt Ölmstad.
Här i huset har vi varit uppe sedan tidig morgon. En gammal och kär tradition har vi att möta julaftonen medan natten ännu ruvar över jorden, tända de få (levande!)ljusen i vår gran,se stora tunga vedträn spraka välkomnande i kakelugnen och i tystnad invänta den heliga stund, då Bibeln öppnas och de välbekanta orden om Augustus första skattskrivning i världen återigen läses högt. Det är en historisk text. Inga tvivel finns att detta är en skildring av någonting som verkligen har hänt

När juldagsmorgon glimmar
jag vill till stallet gå
där Gud i nattens timmar
ren vilar upp på strå.

Hur god du var som ville
till jorden komma ner
Nu ej i synd jag spille
min barndomsdagar mer

Så sjöng jag som liten flicka. Men i tisdags när jag stod vid Julkrubba På Sta'n på Hoppets Torg i Jönköping med två körer, landshövding,pastorer och frusna åhörare,
kände jag inte igen min barndoms psalm. Särskilt de där raderna om att inte förspilla sin barndom i synd, som jag tyckte så mycket om, var borta. Är det inflytandet från den falske profeten Jonas Gardell, som smugit sig in? Han gillar inte att tala om människans synd.För honom finns inte synden bara kärleken.
Men snön föll vit och lätt över oss och krubbans budskap med det lilla uppnästa Jesusbarnet i sin krubba var ett otvetydigt budskap om den kärlek som kommit för att frälsa oss arma syndare.

"Hälsad och välsignad vare den timma och den stund
då Guds Son föddes av den Allrarenaste Jungfrun Maria
vid midnatt, i Betlehem, i bitande köld.
Vädigas o Gud i den stunden bönhöra mig
genom vår Frälsares Jesu Kristi
och Hans välsignade Moders förtjänster.
Amen"

Detta är en gammal bön som enligt en from tro leder till säker bönhörelse om man ber den många gånger per dag från Sankt Andreas dag den 30 nov. till vid midnatt den 24 december.

Jubla och gläd dig,dotter Jerusalem.
Se, din konung kommer!

Sabina

1 kommentar:

Axel Nydén sa...

Traditionalism i all ära, men du kan inte beskylla Jonas Gardell för det faktum att en vers ströks i 1986(!) års psalmbok. Det var innan han blev känd...