torsdag 16 juli 2009

Oppositionen skjuter skarpt

Den svenska debuten i EU kunde ha varit bättre!
Det var ju rena rama syskongrälet. Inte för att jag kan betrakta moderater och socialdemokrater som syskon - men i EUs ögon kommer båda från Sverige. Och så måste det ha väckt en viss förvåning att en av representanterna för den svenska delegationen - ja ni vet vem jag menar - öppnar sin mun och kritiserar EU:s svenske ordförande.
Det var Marita Ulfskog , som hävde upp sin röst och påstod att Reinfeldt inte gjort något för att häva arbetslösheten i Sverige. Såvitt jag vet har han gjort mer än någonsin socialdemokraterna, som numera ligger i oppoositionsdiket och skjuter skarpt av illvilja och avundsjuka.
Maritas röst är inte värd att lyssna på.
En som jag däremot tackar för kloka ord i villervallan är Alf Svensson.I sitt debuttal knöt han an till president Obamas tal i Ghana och påminde, ja vädjade till EU att inte glömma bort Afrika. Det är alltför lätt och har hänt för många gånger, att vi i Europa har glömt denna stora och mäktiga kontinent, som påven Benedikt vid sitt besök talade om med sådan respekt, ja
beundran.

Nog av politik
I dag borde också flaggan gå i topp, ty det är Vår Fru av Berget Karmel som firas av alla karmeliter i världen.
Själv minns jag den hisnande känsla jag fick när jag för första gången -det var den 16 juli - besökte karmelitklostret i Glumslöv och efter Mässan vid det sedvanliga kyrkaffet, som intogs på gräset utanför klostret - fick gå in och se förhänget för klausuren i samtalsrummet dras undan och bakom gallret upptäckte en skrattande skara karmelitnunnor. De viftade ivrigt åt vänner,trängde sig fram till gallret för att prata och utbyta små gåvor. Det var en härlig syn som jag aldrig glömmer.

Jag vill alltid vara med hela dagen i min ande och tar fram en av böckerna från Karmel . I går kväll läste jag några ord av lilla Therèse av Jesusbarnet. I dag blir det Elisabeth av Treenigheten som får tala till mig. Henne har jag skrivit om tidigare.(Lovsång till Treenigheten, 8 juni 09) Nu ska jag citera några rader ur ett brev till en karmelitnovis, som passar just i dag:

"Sankt Paulus, vilkens storslagna brev jag läser mycket, säger att "Gud förrän världens grund var lagd, har utvalt oss i honom till att vara heliga och obefläckade i sig, i kärleken (Ef 1:4) Leva inför Gud i hans närvaro, är inte det vad sankt Elia givit i arv åt Karmel och dess barn, han som i sin brinnnande tro ,utropade."Han lever, Herren Gud, inför vars ansikte jag står"....
Då ber vi ,när vi firar hans fest, om den så viktiga bönens gåva, som är det väsentliga i Karmels liv, hjärtats bön som aldrig upphör - därför att när man älskar, tillhör man inte längre sig själv, utan helt och hållet föremålet för sin kärlek, och därför att man lever mer i honom än i sig själv.."

ur Elisabeth av Treenigheten. Andliga Skrifter.övers.Benkt Stolpe,Karmelitklostret Glumslöv,1979
Det var på berget Karmel i Israel som profeten Elia utkämpade kampen mot Baalsprästerna. Enligt traditionen grundade han sedan ett kloster på Karmelsberget. Under 1100-talet kom med korsriddarna en präst som såg ruinerna efter Elias kloster och bosatte sig där med en grupp eremiter. År 1209 fick de sin regel godkänd av Jerusalems patriark och påven Honorius II. Så föddes karmelitorden!

I sol och regn!

SaBINA

Inga kommentarer: