torsdag 9 juli 2009

Blommor och bin

Utnför mitt fönster mellan syrenbusken och rosenhäcken står en grön bikupa. Den surrar. "Lägg örat intill kupan så får du höra", sa Mi, och jag hörde. En svag sång från arbetande bin, mätta av morgonens solutflykt bland blommorna. Bidrottningens namn är Alexandra och bikupans namn är Rosa Rugosa!

Bin är märkliga. Om något ska kunna bevisa existensen av en Skaparhand är det bin med sina danser, sina konversationer, sina budskap och oerhörda talanger för organisation, ordning och reda.

På mitt skrivbord har jag en liten kikare. Den är smyckad med pärlemor och kommer från Sankt Petersburg där min morfar, apotekaren John Liljedahl, en gång köpte den till min mormor, Anna Liljedahl född Bruun. Som barn har jag minnen av hennes goda parfym och den vackra parasoll som hon bar när solen lyste över Ekenäs. Med kikaren betraktar jag kupan och gläds när solen lyser och bina kommer utdansande på väg till blomprakten i vår tädgård.

I dag smakar pionerna gott

Inga kommentarer: