söndag 19 juli 2009

Litauen-korsens land.

Återigen kämpar Litauen. Ett litet land med lång erfarenhet av krig, förtryck och lidande vågar gå emot den amoraliska trenden i Europa. De stiftar en lag som skall hindra spridandet av homosexuell propaganda i skolorna.Och Europa rasar. Till och med i Jönköping flyter en svallvåg upp på JP:sledarsida:"Sätt press på Litauen" lyder rubriken .Reinfeldt uppmanas "att utöva diplomatiska påtryckningar mot Litauen och andra länder där hbtpersoner trakasseras". Reinfeldt anpassar sig och deklarerar det opassande i att lagfästa "diskriminering av homosexuella".
Men är detta diskriminering? Jag vill påstå att det är ett demokratiskt kristet lands rätt att hävda sina kristna värden och stifta en lag för att s k y d d a den unga generationen.
Bra gjort Litauen!

Och vi i Europa må aldrig glömma de många hundratusen som sedan de baltiska länderna ockuperats av Sovjetunionen förvisades till Sibirien, fängslades eller sköts för att de vägrade anpassa sig till det kommunistiska förtrycket.Det varade från 1940 till 1989.
Det finns en kulle i Litauen mitt på ett majsfält, där pilgrimer i århundraden planterat tusentals kors. Under Krustjovs religionsförföljelse 1961 förstördes kullen men byggdes upp igen flera gånger.Tio år senare raserades kullen på nytt av kommunisterna.Men ingenting kunde hejda denna demonstration av litauernas tro.

Samma tro fick landets alla busschaufförer att häromdagen strejka när deras bussar försetts med hmosexuella affischer. Då vägrade de att köra.
Nu måste klargöras att i den katolska katekesen står det: ""Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser.De väljer inte sin homosexualitet, för de flesta av dem utgör den en verklig prövning.
<>Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas."(paragraf 2358,Katolska Kyrkans Katekes).
Den människa som är homosexuell skall inte utsättas för spott och spe.Vilken läggning han än har, är han skapad av Gud och min broder i människoskaran. Däremot är den homosexuella livsstilen mot Guds skapelse. Det är den och propagerandet av den som den litauiska lagen går emot.

Två motsatta nyheter hittade jag på nätet. Irland har fått en sexlingfödsel. Ett ungt par som väntade barn fick veta att det inte var ett eller två utan sex små foster som väntade på att födas. Läkarna rådde paret att abortera ett par av denna barnaskara. Men paret valde att förtrösta på Gud och sex små välartade barn föddes några veckor för tidigt efter kejsarsnitt. Det var en vacker nyhet som samtidigt var ett budskap om de ofödda barnens rätt att leva, som i vår tid är alltför hotat.

Tyvärr är återigen en svensk riksdagsledamot ute och försöker lägga sig i ett lands lag. Birgitta Ohlsson gillar inte den irländska antiabortlaget. Hon har startat en rörelse som ska få EU att erkänna abort som en "mänsklig rättighet". Sin rörelse kallar hon" Make noise for a free choice" Det "fria valet" är alltså att icke föda ett väntat barn. Abort - en rättighet för alla.

Låt oss i stället värva röster för "Make the right choice: Listen to the unborn's voice"

Det är söndagkväll med mycket regn.Rabatterna är mjuka,Det är lätt att dra upp ogräset.
Måtte det vara lika lätt att dra upp orätfärdighetens ogräs i världen!

Sabina

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker inte att man ska lagstifta mot homosexualitet på något sätt. Visserligen tror jag att man vänder sig till sitt eget kön pga en störning. Men jag tror att den störningen är så djup rotad att den sällan kan bearbetas bort.

Det har varit vanligt att homosexuella har tagit livet av sig för att de känt sig utestängda från oss andra pga sin läggning. Det är inte acceptabelt. Alla människor har rätt att leva. Man kan inte diskriminera en folkgrupp pga ngt så oviktigt som sexuell läggning. De betalar skatt i samma utsträckning som oss och ska därför ta del av samma förmåner som oss.

Att jag inte vill diskriminera homosexuella betyder inte att jag vill ge dem en framstående särställning i samhället. Jag tycker inte om Gay Pride eftersom jag i det offentliga rummet, där jag vistas med mina barn, tvingas in i ett sexualorienterat spektakel.

Dessutom tycker jag att event som Gay Pride förstärker bilden av homosexuella som enbart ytliga, sexuella individer, vilket är trist.

Becka