onsdag 22 juli 2009

Befriad från 7 sju demoner

22 juli om sommaren 2009!
I dag firar Kyrkan den heliga Maria Magdalena, hon som var den första som fick möta den uppståndne Kristus. Hon som blivit befriad från sju demoner av Honom. Hon som under de första tre århundradena kallades Apostel.
Berättelsen i Johannesevangeliets 20de kapitel är hänförande. Den har tolkats av poeten Ylva Eggehorn i en psalm, som nu finns i den svenskkyrkliga delen av Psalmboken men också i den katolska tidegärden för den 22 juli:

"Gråt inte mer Maria.
Mästaren finns inte här.
Här där du står och gråter
mörker och döddskugga är.

Vänd dig nu om ,Maria,
glöm all din sorg och nöd:
bakom dig gryr en morgon
full av levande glöd.

Ja, det är Han,Maria,
trädens och fåglarnas man,
graven är tom och öppen,
men här i gräset står Han.

Vågar du skratta, Maria
fastän du står vid en grav?
Ropa det ut över världen:
Jesus lever i dag."


Ikonen av Maria Magdalena målad av Fader Michael på www.Orama world.com

I morgon är det den heliga Birgittas Himmelska Födelsedag.
Därför beger jag mig om en stund till Vadstena .Där skall jag vandra i soliga minnen med vänner från Societas Sancta Birgittae , pilgrimer och helgon. In under Blåkyrkans ljusa valv och ut bland ekar och gravar i högtidlig procession.
Följ med mig.
Jag återkommer på Sankt Jakobs dag.

Sabina

1 kommentar:

Thomas H sa...

Maria hör fortfarande, åtminstone enligt Ortodoxa Kyrkan, liksom exempelvis den heliga Konstantin, till "de apostlalika". Dette innebär givetvis inte att hon var en av De Tolv, lika lite som Paulus, Junia, Ansgar eller Nino.