torsdag 21 maj 2009

Till härlighetens land

Det är Kristi Himmelsfärdsdag.
"Till härlighetens land igen,
jag ser dig Jesu fara,
men jag på jorden måste än
en gäst och främling vara,
Långt från mitt hem jag vandrar här
mitt sällskap sorg och möda är...
Sv Ps 159.
Jag tycker om denna psalm med den vackra tyska 1600talsmelodin. Men jag håller inte med Johan Olof Wallin om de två sista raderna. Särskilt inte i dag när jag har huvudet fyllt av lärksång och Mariaböner,och minnet fyllt av doftande bokskog,vida ljusgröna fält med galopperande hästar som välkomnade den lilla tappra pilgrimsgruppen på grusvägen bredvid.Och i fjärran som ett ljusblått sidenband syntes Vättern.
Vi vandrade i Västergötland. Vårt mål var Södra Fågelås kyrka, vår avsikt var att prisa Gud och ära Jungfru Maria. Och där fick vi skönt ackompagnemang av lärkornas oavlåtliga drillar under den blåa himlen med drivande molnskyar.
Hästarna hörde nog hemma hos det vita sjuttonhndratalsslott vi passerade. Och här kom en dalmatiner springande som en yster virvelvind.lycklig över sol, vind och folk på vägen.
Vägen var lång, jag blev hela tiden efter, men det gjorde ingenting,till slut var vi framme vid den rödmålade lilla kyrkan med sina naiva takmålningar och en stark atmosfär. Ja, här har man bett böner, här har man samlats kring altarrunden på knä. Här fanns seklers historia inskriven i de fårade träpanelerna.
Avslutningen blev typiskt katolsk,d.v.s vi gick på marknaden i Hjo!
Att efter detta vid hemkomsten titta på programmet Existens var ingen lustig upplevelse. Vad är det för vits med att dra ihop en exkatolik,en svensk präst och katolikhatare och konfrontera en nykonvertit och en katolsk biskop med deras åsikter ? Jag ids inte gå in på alla felaktigheter i det bildsvep som skulle dra fram alla synder och misstag som katolska kyrkan begått. Här talades om Andra Vatikankonciliet och #aggiornamente", som påven Johannes den XXIII startade och då syntes påven Paul VI i bild. Och än var det Johannes Paulus II i Tvrutan, än Benedikt XVI. när påvarnas framträdande skulle kritiseras. Den som inte kände till dessa olika påvar kunde bli helt förvirrad. När TV försöker svepa över historiska skeenden blir det inte bara fel utan också falskt. Det var en lisa att möta biskop Anders lugna och kloka svar på de frågor som ställdes.
Nej Kristi Himmelsfärdsdag blev för mig vallfärden med pater Joseph och skaran av
Militia Maria Immaculatae på väg. Helt enkelt en skara lyckliga katoliker som åtminstone denna dag inte tyckte att vårt "sällskap sorg och möda" var.

Sabina

Inga kommentarer: