tisdag 17 mars 2009

Som hjorten trängtar till vattenbäckar...

Om visdom och vetenskap talade Foccolaregrundaren Chiara Lubich den 15 augusti 2001 vid invigningen av sommarhögskolan ISC i Loppiano utanför Florens. Chiara Lubich var en framåtskapande ande, en profetnatur och den sommarhögskola hon då hade tagit initiativ till blev prototyp för en ännu djärvare vision, som nu är verklighet: ett universitet grundat på Focolares principer och buret av den gudomliga visheten.
"Genom Vishetens gåva lär själen känna det eviga..
Hon ser det som inte kan återges med ord och dricker ur den outtömliga källan, utan att någonsin bli övermätt, med en ständig levande längtan, som hjorten som trängtar till vattenbäckar..."
Det nyskapade universitetet som invigdes för ett år sedan har fått namn efter Visheten - SOPHIA - Att det har något unikt att erbjuda studenter, som inte finns på de stora universiteten i världen kan denna berättelse av juristen Amarilis Gott Jaimes från Venezuela avslöja.

Efter juridikstudierna öppnade Amarilis en juristbyrå med en kollega. Samtidigt engagerade hon sig politiskt. Hon ville göra något för de fattiga i sitt land. Det förde henne in i partiledningen och hon kom snart att bli någon av betydelse. Med stora möjligheter framför sig i karriären.
"Just under den perioden fick jag höra talas om Sophia.När jag läste prospektet märkte jag att här fanns något nytt som andra universitet inte hade. Här ville man utöver de akademiska värdena främja genuina relationer av ömsesidighet.
Det slog mig, säger Amarilis att det som för flera år sedan drivit mig in i politiken - relationen till mina medmänniskor -nu hade kommit i bakgrunden av den bländande upplevelen av att vara med i den politiska eliten."

Amarilis fattade ett djärvt beslut. Hon tänkte på de olösta problemen i samhället, individualismen, fattigdomen ,arbetslösheten, bristen på jämlikhet. Skulle hon finna en lösning på de problemen vid något av de stora universiteten? Knappast. Här fanns något annat.
Hon sålde sin bil, gav upp praktiken på juristbyrån och for till Sophia universitetet utanför Florens.Det som fick henne att göra detta var att "förutom att studera lever man sida vid sida varje dag med människor av olika bakgrund och kultur."

"Nu är jag lycklig över att jag vågade språnget. Under min tid här har jag lärt mig mer om relationer mellan människor som är olika än under flera år av politiska möten med människor av olika kultur. Studierna här har visat mig att många av vår tids problem kommer av de djupa klyftor som finns mellan de olika vetenskaperna och mellan oss människor". konstaterade Amarilis efter ett halvår vid Sophia universitetet
ur" Enad Värld,årgång 40,nr 1,2009 Focolare"

Ofödda barn är också människor, fast yngre,
mindre och helt beroende
av sin mamma "

Detta vackra motto har Rådo / Rum åt de ofödda) valt för sin väggalmanacka , som i år fått ett litet format jämfört med tidigare almanackor då varje månad hade en bild av ett barn. Rådo är en av de i dag ganska många organisationer som ställer upp i svåra situationer -d.v.s. en oönskad eller oväntad graviditet. De kan ordna med stöd,utrustning, tröst, ja allt som kan behövas om man trots alla svårigheter ändå vill ta emot det s k "oönskade" barnet,som är en liten människa.
Du kan läsa mer om RÅDO på http://www.rumatdeofodda.com/

För nioåringens tvillingpar fanns inte rum. Denna tragiska historia, som kantades av svek, våld och misstag har rullat fram på tryckpressarna över hela världen. Kommentarerna har rasat. Vrede mot den lokale biskopen, hat mot de förskräckliga styvpappan, sorg över en liten flicka berövad sin barndom och oskuld.Lyckligtvis menar både vår katolske biskop och kolleger till biskopen som utfärdade exkommunikationsstraffet ,att detta var både förhastat och fel. Här hade behövts samarbete, eftertänksamhet och barmhärtighet. Måtte de svåra såren kunna läkas.

tänker jag medan våren kommer så saktelig

Sabina

Inga kommentarer: