måndag 2 mars 2009

Skatter på bokbordet

"Jag gör mina strandhugg i böckernas riken
och döljer mitt tjuvgods i rytmer och meter.
Jag plundrar den finvuxet ljusa antiken
och judarnas dystra profeter.

Så skynda kritik till ditt blodiga göra!
Min last är obskyr, det finns tjuv gods uti den.
Jag fraktar en konstlös och skiftande röra
av somligt som rör sig i tiden."

Alf Henriksson från Huskvarna karakteriserar sig själv på detta skämtsamma sätt. Citatet hämtar jag ur "Ordens Äventyr Alf Henriksson som språktänkare och språkbrukare" av Henriksson-kännaren Allan Lundberg (Carlssons förlag) Det är en bok full av vitterhet och ironi. Hans lek med ord och rim är fantastisk, hans granskning av språkets dekadans i vårt land görs med elegans men orden snärtar. Varje språkälskare och bokläsare får sig en grundlig eftertanke.
Alf Henriksson skrev lysande dagsverser och lika lysande populärvetenskapliga verk , både om antiken och den svenska historien. Hans förmåga att fånga upp och berätta på ett levande sätt förde Cicero, Caesar och Sapfo rakt in i nutiden liksom svenska kungar och allmoge.
Skönt tolkade han den kinesiske 800-talspoeten Liu Tsung-yüan . med dessa rader:

Över de tusen bergen ingen fågel.
Tiotusen stigar, men inga spår.
I enslig båt en gammal man som i snöhatt
fiskar ensam i kalla sjön.

Mycket mer skulle jag vilja kommenterar, när jag bläddrar i Allan Lundbergs intressanta bok men jag började min blogg med tanken att berätta om vilka REA skatter jag skall fylla mitt bokbord med i Sankt Franciskus Bokhörna nästa söndag. De är verkliga fynd:

"I gryningen söker jag dig
Meditationer över bibeltexter i morgonbönen Laudes"

Denna bok har nästan varje morgon i flera års tid förgyllt och fördjupat min Laudesläsning.
Påven Johannes språk är poetiskt. Hans lärdom stor och de många referenserna till kyrkofäder och helgon är lärorika.

Från Karmels förlag kommer två oskattbara böcker av två stora helgon:

"Allt och intet"
Johannes av Korsets liv"
av Anders Arborelius.

Biskop Anders som själv är karmelit menar att denne 1500-tals kastilianske munk och diktare har något att säga oss alla. Det finns något allmängiltigt och evigt i det han skriver. Och har man läst något av biskop Anders vet man att hans penna gör levande det han berättar.

Från Karmel kommer också en vacker liten bok av det unga helgonet Therése av Lisieux:
"Min väg är förtröstan och kärlek
utdrag ur brev"

Om denna bok skriver Wilfrid Stinissen: Ännu 100 år efter sin död upphör inte denna unga flicka att hänföra otaliga med sina skrifter och väcka dem till liv i förtröstan och kärlek. I detta urval av brev kan vi även ana något av hennes finurliga humor och ungdomliga frimodighet samtidigt som vi undervisas och inspireras att gå en väg i gränslös fötröstan och kärlek".

Dessa är bara några av de skatter jag vill locka med. Här finns barnböcker, andaktsböcker,livsberättelser, vackra kort, rosenkransar, mariamedaljer med mera.
Du som inte vanligtvis går i Sankt Franciskus skall veta att kyrkan ligger på Torpa i Jönköping, bussen nr 1 stannar framför den och porten är öppen hela dagen.Vill man köpa något finns en församlngssekreterare eller präst att lämna pengarna till. Jag är där mest på söndagen.

Hälsar Sabina

Inga kommentarer: