lördag 10 januari 2009

Vårtecken i januari

"Jag skriver en vinterdag,
avskriver dagen och natten,planeterna,
går in i mitt hus från en hård sol
och förlänger de skuggor som svärdlikt riktas,
Det är en dag med drivande snö
och med en röst från det som är jag
eller var."
Bo Carpelan

Dessa vinterdagar har jag gått och letat efter en vinterdikt av Bertil Gripenberg, en finländsk författare, som jag delvis kunde utantill i min ungdom, där han beskrev skidspåren och snöskogarna från mitt barndoms Finland. Men jag hittade inte boken och så smälte snön bort och i dag med det lätta täcket av vitt över vägen och minnet av gårdagens häftiga sol, som gjorde det så svårt att köra från Gränna mot Ölmstad, fanns jag en annan kär finländsk diktare, Bo Carpelan. Och den rätta dikten just för i dag!

När jag stod vid bokhyllan och letade efter Gripenberg såg jag ut genom fönstret. Men jag upptäckte något häpnadsväckande. En liten körsbärsblomma blinkade mot mig från en gren som jag den 4 december hade satt i vatten. Den skulle slagt ut till jul enligt en tjeckisk tradition. Titta vad jag skrev den 4 december i år! Välkommen lilla blomma !
Mitt hjärta klappade för den väna blomman och längre ned på kvisten ett grönt blad. Jag öppnade fönstret och nog hörde jag ansatsen till ett kvitter, det måste vara talgoxen som renade sin strupe inför större lovsånger. Elisabeth,som kan fåglar,sa i telefon att hon hade hört en grönfink i går. Men hur låter den?
Vinden som svepte in genom fönstret var mild. Hur länge kommer den att vara det?

Gårdagens rensning var smärtsam. Inte ville jag skiljas från hela årgångar av l'Osservatore Romano. Jag ögnade genom sidorna, fröjdades över bilder från möten med biskopar från hela världen, ambassadörer som lämnade sina kreditbrev och fick samtala med påve Benedikt samt inte minst härliga bildsvep från Världsungdomsdagarna i Sydney
Häromdagen var Sveriges nya ambassadör till Vatikanen med bland den nya skaran Rom. Birgitta Gudmundsson var klädd i folkdräkt, jag såg inga färger men hättan verkade komma från Dalarna. Också Islands nya ambassadör bar folkdräkt. Kanske hade dom kommit överens om det tillsammans. Det var orginellt och tjusigt.
Vad skulle då påven säga till sin Sverigeambassdör? Vår regering som med förslaget om käönsneutrala äktenskap går på tvärs mot katolska kyrkan. Och med våra höga abortsiffror och de frekventa attackerna mot familjen , nog hade han väl ett allvarsord för ambassadör Gudmundsson att ta med hem till Sverige ?
Jag blev besviken. Antingen var inte välunderrättad eller också var han för artig för det fanns ingen förmaning i hans tal. Tvärtom prisade han Sverige- och det med rätta - för att vi så generöst tagit emot så många flyktingar,särskilt från Irak, därför att vi engagerar oss i biståndsarbete i så många fattiga länder o.s.v. Dessutom framhöll han de svenskar som bokstavligt talat offrat sina liv för freden Folke Bernadotte och Dag Hammarskjöld. Genom att nämna deras namn ville han kanske lyfta den nuvarande generationen ledare till en högre nivå av handlingsmoral, som dessa representerade. Han nämnde också med tacksamhet att ambassadrådet Per Anger fått en utmärkelse för sitt arbete att rädda judar i Budapest 1944-45- Han och Raoul Wallenberg var tillsammans två hjältar i det kaos som då rådde men Anger har inte blivit lika känd som Wallenberg.
Till samtliga nya ambassadörer sa påven att de är "ambassadörer för fred". Men själv kallades han av någon för Fredsapostel, de fattigas hoppets röst".

Mitt i högen av tidningar dök ett brunt kuvert upp med min mammas handstil. Det innehöll en uppsats skriven av min kusin när hon var fjorton år. Hon berättade om ett besök hemma hos min morfar som då bodde på Norr Mälarstrand i Stockholm. Han tog fram gamla släktalbum och berättade för henne om de olika personer som var fotograferade. Helt fascinerande.
Jag ska ringa henne och fråga om jag får citera ur denna uppsats som för övrigt belönades med hösta betyget:A.

Snart tänder vi de sista julgransljusen. I morgon lämnar vi jultiden med texten om Jesu dop.
Det känns vemodigt men ,som Elisabeth jublande sa i telefon: Snart kommer våren!
I förväntan på flera körbärsblommor!
Sabina

Inga kommentarer: