onsdag 21 januari 2009

Oskuld och martyrium

Jag vill sjunga om min vän,
Herden , han som själv är livet.
Fåren känner han igen,
och var källan är belägen.
Herre Jesus Krist, Guds Son
dig jag tar all kraft ifrån.

Denna vackra strof inleder Commune för jungfrur och i dag den 21 januari, firar vi ett av de yngsta helgonen i Kyrkan, den heliga Agnes. Hennes ideal står i stark motsats till dagens. Denna 12 åring i 300-talets Rom hade sitt hjärta hos Brudgummen, Kristus. Hon hade så ung hon var vigt sig till jungfrudom .Uppvaktad av en ung man som begärde henne förklarade hon lugnt sitt livsbeslut.Naturligtvis blev han rasande och hämnden var grym.Han anmälde henne som kristen hos kejsaren. De kristna i Rom var på den tiden utsatta för förföljelse. Agnes som ställdes inför domaren hade möjlighet att välja: Offra till jungfruguden eller kastas till en bordell. " Hennes val var klart: "Jag är min Herres brud. Jag bär hans ring på mitt finger." Så fördes hon till en bordell men ingen vågade röra henne. Emellertid fanns en buse som gjorde det och - enligt legenden- föll han genast död till marken.
Nu blev kejsaren rädd. Men den försmådde friaren yrkade på straff för häxeri och bödeln tillkallades. Berättelsen om Agnes är svept i legendens sköna slöja men faktum är att hon var tidigt känd och vördad. Till minne av Agnes, som också betyder lamm, offras två lamm denna dag.Ullen från lammen, spunnen och vävd används för att tillverka den kapuschong,pallium, som nyutnämnda biskopar blir iklädda..
Visst är det vackert.
Men när jag undrar hur många som i dag vill gå in under oskuldens ideal måste jag citera ur en artikel som diakon Fäldt skrev häromdagen i Jönköpings posten.Med utgångspunkt från accellerande höga abortsiffror i Jönköpings län kritiserar han de vaga åtgärder som landstinget gjort för att ändra sextreden i länet:
"Vilken effekt får Jönköpings läns landstingsplan för att stötta skolorna i sex och samlevnadsundervisningen genom att dela ut kondomer i större mängd bland våra ungdomar?
När skola och hälsovård skickar utsexstödjande signaler genom kondomer (och p-pillret dagen efter) har ungdomar inte stor chans mot grupptrycket och börjar leva ett liv utanför familjens kontroll.."

I Rom var förhållandena ganska lika vår tid. Säkert fanns där också ett "grupptryck" från jämnåriga omkring tonåringen Agnes. Hon hade gjort sitt val. Även i dag finns möjlighet att välja. Det finns ungdomsrörelser, de flesta från Amrika, som bär knappen Wait och som innebär att vänta med sex till äktenskapet. Det görs knappast någon propaganda för något så otrendigt. Därför innebär det mod och karaktär att gå den väg som den unga romarinnan Agnes valde.

Mod och karaktär äger också Amerikas nyvalde president Barack Obama, vars fantastiska installation jag kunde bevittna i TV i går. Baptistpastorn bad Gud att ge Obama "vishet och ödmjukhet" (Han kunde ha citerat kung Salomo!) och Obama talade i sitt tal ärligt om svårigheterna som ligger framför Amerika med finanskris,krig och arbetslöshet.Men han vädjade till varje amerikan om ansvar och målade upp visionen av att "bygga broar.förbättra skolor,skapa nya fabriker, använda sol, vind och vatten och den nya tidens energi för att få bilarna att gå.."
En historisk dag.En dag att minnas!

Sabina

Inga kommentarer: