tisdag 15 september 2009

Ett stormigt hav


I går anbefallde bloggaren Teja och Bengts blogg bön och fasta för biskop Anders trefaldiga jubileum i år. Han har nämligen bett om våra förböner i stället för att jubilera. Just nu är det en allvarlig tid för kristenheten i Sverige.
I morse valde jag att be en rosenkrans för vår katolske biskop. Det är Marie Smärtors dag och tisdag så det passar bra med den smärtorika rosenkransen.

Då såg jag i min inre syn ett stormande hav. Där var Kyrkans skepp. Det krängde och vågorna svallade höga omkring skeppet. Men det höll stadigt kursen. Samtidigt såg jag ett annat fartyg som hade fallit på sned och verkade skadat, det drogs ideligen ner av de vitkantade böljorna. Jag våndades vid synen. Det var Svenska kyrkans skepp. Jag undrade om inte Kyrkans stora stadiga skepp skulle kasta ut ett ankare, räddande båtar eller på något sätt komma det andra fartyget till hjälp i dess nöd.
Då såg jag flera smindre båtar komma farande över vattnet. Det var de mindre kyrkorna, baptister, missionsförbundare,pingstvänner, som styrde räddande småbåtar till det sjunkande fartyget.
Där fanns också de som på den kantrande båtan hävde ut räddningsjollar och försökte få med sig så många som möjligt i dem. Det var Oasrörelsen,Kyrklig samling, Enhetens vänner och många fler.
Kommer det att hjälpa ? Kommer bönerna för biskop Anders att tända den flamma inom honom så att han än en gång höjer sin röst och vädjar för svenska kyrkan att hålla sig till Bibelns ord och kyrkans lära?

Jag mindes när jag blev upptagen i den katolska kyrkan så tackade jag svenska kyrkan , som varit min "styvmor" under halva mitt liv.Hos henne var jag döpt och konfirmerad, hos henne hade jag kunnat utveckla min tro och tjäna Gud. I den katolska kyrkan hade jag funnit min rätta mor, urkyrkan, trons goda moder.
Men om ett barn finner sin mor,har hon dock kvar en kärlek till den mor som fostrat henne. Jag har kvar denna kärlek till svenska kyrkan och sörjer därför över den väg hon nu börjat gå med det märkliga förslaget till en ny äktenskapslag, som inom en vecka skall läggas fram för kyrkomötet. Sex biskopar i läronämnden har protesterat.Alla politiska partier med sina representanter i kyrkomötet utom kristdemokraterna har bejakat förlaget. Hoppet finns att tillräckligt många känner sig fria att rösta för "rätta kandidater".
Vad skall hända om fartyget som jag såg i min inre syn sjunker ?

Marie Smärtors dag

Sabina

Inga kommentarer: