tisdag 21 oktober 2008

Oktober - Rosenkransens månad!

Oj, det är redan den 21 oktober. Men innan oktober är slut ska jag berätta varför den har detta vackra namn.

Så här är det....

Vet du vad ett radband är ? Det kan du hitta en bra beskrivning på hos Gråbrödernas hemsida:www.kyrkan.jonkoping.grabroderna.se. Det är ett sätt att be och hålla ordning på bönerna med små kulor som är uppträdda på ett snöre eller en kedja . Medan man ber mediterar man över olika händelser i Jesu och Marias liv.
Johannes Paulus II, förre påven, kallade det sin favoritbön.
Det är också min!

Redan på 1200-talet bad man rosenkransen.
Men det var i oktober 1571, som rosenkransen kom att betyda väldigt mycket, då de kristna med rosenkransen i handen lyckades hejda en turkisk invasion av Europa.

Ett annat oktoberdatum är den 13 oktober, då Jungfru Maria visade sig för tre små barn i Fatima, Portugal, och presenterade sig själv som "Vår Fru av Roenkransen"
Världskriget pågick och hon sa till barnen: "Be rosenkransen för fred!"

Därför ber miljoner och miljoner människor varje dag för freden i världen.

Nej, nu ska jag inte skriva nån predikan, jag ville bara börja med ett av mina älsklingsämnnen
och följer du min blogg ,riskerar du nog att få höra mera om helgon...

Läs mer i boken BARNEN I FATIMA. Sankt Eriks och Catholicas bokförlag, http://www.catholica.se/.

Hej då och vi ses om ett dygn.
Ingrid i Ölmstad

Inga kommentarer: