måndag 27 oktober 2008

Legend och historia

I dag den 27 oktober har Sabina namnsdag. För många år sedan blev jag en Sabina. En slump gjorde att min första artikel i dåvarande Tidningen Upsala undertecknades av Sabina, ett namn fångat i vinden denna höstdag.

Men var kom namnet ifrån ? Historieböcker beskrev en tidig romersk legend om "sabinskornas bortrövande".En vacker historia hur kvinnorna trots att de blivit kidnappade lyckades mäkla fred och skapa försoning mellan romare och sabinare.

När jag många år senare kom till Rom upptäckte jag en kyrka med namnet Sankta Sabina. Men vem den heliga Sabina skulle ha varit fick jag aldrig reda på.

Själv tog jag mig namnet Sabina som tidningssignatur. I dag har jag bestämt att undertecna mina bloggar med detta trevliga namn.



På morgonens stavvandring blev jag omsprungen av ett energiskt par som joggande sprang om mig snabbt som löv i blåst på vägen. Vi växlade glada hej och de försvann neråt Väderbergsvägen.



När jag nådde krönet av min lilla väg och såg ut över V ättern och fjärran Västergötland såg jag biltrafiken på E 4 an som en rad små vita myror ilande efter varandra mot okända mål.



Dagens helgon är en fantastisk historia berättad av P. Adalbert Engelhart OSB i boken HELGONKALENDER, Catholicas förlag

I korthet handlar den om Frumentius, Etiopiens apostel.

År 316 hamnade den unge Frumentius med sin kusin som fångar vid Etiopiens hov Pojkarna var begåvade och fick snart förtroendeposter under den etiopiske kungen. Frumentius hade bland de många greker och romare som besökte landet funnit flera kristna och låtit bygga kyrkor åt dem.Han bad också präster att stanna kvar i landet och så bildades de första kristna församlingarna i Etiopien.

När Frumentius beslutat sig för att äntligen återvända till sin hembygd for han först till Alexandria för att besöka Patriarken Athanasius för att be honom om en biskop för Etiopien. Men Athanasius som hört talas om Frumentius fromhet och allt han gjort för de kristna i Etiopien utnämnde honom till den förste biskopen. Så blev det ingen hemresa för Frumentius.Han återvände till huvudstaden Axum och sedan också den unge kungen blivit kristen blev Etiopien det första kristna landet i Afrika.



Det låter som en saga men är verkligen sant - en berättelse som visar hur det som synes vara en katastrof till slut kan bli något gott.



Fick från sr Prabha i Mangalore bilder av årets julkort tillverkade på ett lepracenter i Indien. Det var väldigt vackra och jag bställde genast 100 batikkort med olika motiv. När jag lärt mig hur man överför bilder till bloggen ska jag publicera dem.



Mycket arbete i dag.

Tills dess

Frid och fröjd

önskar

Sabina

Inga kommentarer: