söndag 22 september 2013

Madonnan på innergården


I dag har det regnat - blomblad...Jag plockade dem på kyrkans innergård.Kramade dem i min hand medan jag tänkt på den roll som Jungfrun Maria spelat i historien, i människors liv, i kyrkors och församlingars liv, i mitt liv.

Nu står Hon här, prydd med krona, omsluten av ett blått skärp,med bara fötter på en skrovlig klippgrund, Vår Fru av Lourdes!
Hon har haft ganska många år på vinden i Sankt Franciskus kyrka.
Innan dess var hon en tröstande tillflykt i en villa, som blev ett kapell och där de första mässorna firades i Jönköping.
Hon bars stolt kvarteret runt i majprocessioner år efter år.
Också på Torpa.
Hon är alltså historia.

Men hon är också den unga Jungfrun i Nasaret som fick besök av en ängel och som sade sitt av mänskligheten eftertraktade Ja.

Hon är också den som fyrahundra år senare efter många lärda teologers djupa tankar och diskussioner fick det ärofulla namnet: Theotokos - Guds Moder. Det var år 431 i Efesos.

Maria, Vår Fru, Guds Moder, har i århundraden sökt sina barn, talat till oss,varnat och älskat oss. Om det har jag skrivit i boken "Ett underbart möte". Om det har jag fått berätta många gånger i kyrkor och församlingar.

Hon finns i många tavlor, bilder och skulpturer. En av dem heter Salus Populi,Roms beskyddarinna. Henne besökte den nyvalde biskopen av Rom, påve Franciskus, dagen efter det han blivit vald.
Han återkom i all hemlighet - till överraskning för de troende som var där stilla bedjande- dagen före avresan till Ungdomsmötet i Rio.
Också då bad han om hennes förböner.
Så levande och stark är hon i människors liv. 
Och när den stora faste och böndagen för två veckor sedan inleddes såg man Madonnabilden från Maria Maggiore bäras av påvens soldater fram till podiet på Sankt Petersplatsen i Romför att vara närvarande under den långa bönevakan.

Blombladen i min hand kommer att vissna. Men berättelserna om Guds Moder kommer aldrig att ta slut. 

Över hela jorden hör man som ett stilla sus: 
Var hälsad Maria, full av nåd.Välsignad är du bland kvinnor och välsignad är din livsfrukt Jesus
Heliga Maria, Guds Moder, bed för oss syndare, nu och i vår dödsstund.
Amen

Sabina

Inga kommentarer: