söndag 27 maj 2012

Twittervägen

Varje morgon går jag ut på Tvittervägen. Har du hört talas om den? Låt mig berätta!. Det är en autostrada som sträcker sig runt hela jorden. Den ringlar genom städer och byar, länder och hav. Trängseln är stor, människor dyker upp och försvinner. Okända blir nära vänner. Gamla bekanta hörs av och tar kontakt. Det är ett ständigt pågående samtal med många överraskningar.

Varje morgon känns det lika spännande. Vem ska jag möta? Vem har läst mitt kvitter? Vem har svarat mig och vem vill sända ut mitt kvittertwitter till sina vänner?
En morgon syns inga vänner, bara okända namn. Twittervägen har buktat runt en kulle. Nyss var jag i Jerusalem. Nu är jag i Rom med mina nyfunna vänner Birgitta och Ulf. Vart är jag på väg nu ?

 I dag, på  pingstdagen  hörs många röster.
Det susar  överallt om den helige Ande. Det är som om en stormvind gått rakt genom alla dem som är på väg. Den ene tolkar pingstdagens budskap på engelska. Den andra reflekterar över vad den helige Ande gör med oss människor. En tredje ser den Helige Andes verkan i samhället och politiken.
Jag får lust att stämma in, och det som faller mig in är att den heliga Birgitta var fylld av Anden. Hon som skrev: "Herre, gör mitt hjärta brinnande av din kärleks eld så att allt det som står dig emot blåser bort som aska i rykande storm"
När jag ber denna bön med henne ser jag framför mig tjänsteflickorna på Ulfåsa slott som går ned till sjön för att sprida ut askan i "rykande  storm". Askan från de stora spisarna på slottet Ulfåsa där Birgitta bodde med sin make Ulf och sina åtta barn. Och den lilla andefyllda Birgittabönen fick spridning på Twittervägen!

Jag möter Anders och Andreas, Joel och Benjamin, Bengt och Sven, David från Israel och Birgitta som var i Jerusalem och vittnade och nu vittnar i Rom. Fast i dag lyssnar hon på påve Benedikts predikan.i Sankt Peterskyrkan.
Genom Vatican News får jag höra det senaste om påvens otrogne betjänt som stal hans brev och skickade ut dem till medierna. "Han som åt mitt bröd ,lyfter nu mot mig sin häl" står det i  Psaltarpsalmen 41 och man sörjer med den gode och kloke påven att också han skall bli förrådd av "en av sina egna".

I går var det Melodifestivalen och en ny stjärna exploderade på stjärnornas himmel: LOREEN- Naturligtvis ekade röster på Twittervägen om Loreen." Rätt låt". "Sveriges stolthet". "Äkta etnisk svensk" etc
.
Första veckan jag gick på Twittervägen handlade allt om pastor Jean från Kongo. Det var spännande att uppleva hur många som engagerade sig, hur kunskap spreds om hans öde, hur man fick följa honom från avvisningen till Kongo, genom tortyren och flykten från fängelset i Kongo  fram till återvändandet till Sverige..
Jag förstod att Twittervägen också är ett redskap för rättvisa. .Kan ett blir redskap för Livet också? I dag skrev jag om den stora marschen för LIVE- pro-life- som genomfördes i Rom den 13 maj, då 10000 människor gick från Colosseum till Sant Angelo, en vandring på några kilometer med plakat och banderoller för att rädda ofödda barn.
Jag hoppas den lilla nyheten ger gensvar.
Följ mig på Twittervägen. Där väntar nya bekantskaper, nya kunskaper och  vidgade horisonter!

Sabina

Inga kommentarer: