torsdag 1 april 2010

Tre Högtidsdagar men media blundar

Fågelsången fortsätter oavbrutet. Den följer med upp till Getsemane olivlund.
Det är dit som Kristus nu är på väg med sina lärjungar efter påskmåltiden på Sionsberget.
Det är Skärtorsdag .Nu inleds Triduum, årets viktigaste tre dagar;Skärtorsdag, Långfredag och Påskdag.
Men knappast något av dessa stora högtider speglas i programutbudet på TV eller Radio.Jesus Christ Superstar var det enda jag fann i TV och Matteuspassionen i radio.I övrigt bara mordiska eller likgiltiga program.
Media har glömt att de ska tjäna folket. Kyrkorna är fulla, passionsspel uppförs,körsånger, predikningar, fottvagning allt hör till dessa stora högtider.
men TV och radio väljer att blunda. Uselt tycker jag.

För många år sedan vandrade jag med ett hundratal unga vuxna genom Italien från Assisi till Rom. Det var Stilla Veckan. Vi bar olivkvistar välsignade av biskopen i Assisi i våra ryggsäckar för att överlämna till påven Paulus VI i Rom.
Skärtorsdagens mässa firades i en liten bykyrka uppe i Appeninnerna. Det var första gången jag fick vara med om den katolska seden att tvätta fötterna på tolv församlingsmedlemmar. Vi pilgrimer hade så trötta fötter och sa till varandra: Varför tvättade inte prästen våra fötter?
I kväll sker fottvagningen i Sankt Franciskus katolska kyrka i Jönköping.

Jag tänker då på n dikt som hänförde mig i min ungdom - och gör än i dag!

Har du gått i en demonstration
för rättvisa, fred oc h frihet?
Låt mig få tvätta dina fötter, min bror!

Har du dansat i helig glädje
hela natten och prisat Herren?
Låt mig få tvätta dina fötter, min bror!

Har du vandrat på smutsiga gator
med kärlek till fattiga syskon?
Låt mig få tvätta dina fötter, min bror!

Har du kommit vilse i en lockande värld
av glitter och längtan hem?
Låt mig få tvätta dina fötter, min bror!

O Herre Jesus du som blev allas tjänare
plantera du ett nytt och rent perspektiv
i våra liv:

låt oss få tvätta dina fötter, Gud...

(Ylva Eggehorn,
På marken,Bonniers)

Inga kommentarer: