lördag 10 april 2010

Barmhärtighetens söndag

Nyligen var jag på besök hos några vänner. På en byrå fann jag en liten skulptur som jag kände igen.
"Åh, sa jag, Lilla Therése av Jesusbarnet! Med famnen full av rosor!"
-Jaså, sa min vän. Jag trodde det var Maria. Vi tyckte den var fin och köpte den på en loppis. Vem var lilla Therèse?"
Hur sammanfattar man med några ord detta dynamiska liv, som utan uppehåll genomsyrar världen och som oupphörligt är redo att"strö rosor"? Det blev några korta ord, som kanske öppnade en väg mot djupare kunskap senare. Men jag kände mig glad över detta möte på byrån i ett torp i Ölmstad.

Hemma har vi många Marior,en svart från Kroatiens Maria Bistrica, en från Lourdes och en från Medjugorje.Den vackraste har en blomsterkrans på huvudet och är så där allmänt nordiskt vacker. Jag tänker mig att skulle hon komma "utför ängarna vid Sjugare by" så skulle hon se ut så. Maria ändrar ju utseende vid varje tillfälle. I Mexicos Guadelope står hon klädd som en indiansk prinsessa för att hennes folk skall få tillit till hennes Son,Kristus. I La Salette har hon bondflickans sjal och förkläde för att de två herdebarnen ska våga möta henne och höra vad hon har att säga.
Jungfru Maria är verkligen en Moder för hela världen och alla världens barn!

I dag måtte hon fälla tårar. Ja, vem gör inte det, när folkstormen ryter mot Moder Kyrkan.
Först må tårarna fällas för de barn eller unga gossar som blivit förförda av präster.Det är ofattbart hemskt, men det stämmer ju att "er fiende djävulen går omkring som ett rytande lejon och letar efter någon att sluka".. som den helige Petrus skrev i ett brev.(1.Petribrev:5:8) Han själv hade ju erfarit hur lätt djävulen kan ta fast en och få en att glömma bort alla heliga löften. Ja, vem har inte erfarit djävulens farliga lockelser!Därför manar han :"Håll stånd mot honom, orubbliga i tron."

Men tårar må också fällas för att så mycket lögn och falskhet lätt accepteras och förs vidare och att media glupskt slukar och frossar och sprider ut all denna smuts!
För oss som älskar Moder Kyrkan gäller det att vilja omvända oss, vilja försöka leva så att vi inte sviker Mästaren, Honom som vi älskar.
I morgon kan vi börja på nytt. I morgon, Andra söndagen efter Påsk firar vi BARMHÄRTIGHETENS SÖNDAG, då vi får ta emot Guds oändliga barmhärtighet, som den heliga Faustina Kowalska fick i uppdrag av Jesus själv att förmedla och försäkra de troende om. Påven Johannes Paulus II lysnade på budskapet från den heliga Faustina, förstod vikten av det och instiftade Barmhärtighetens söndag att firas i hela kyrkan på jorden just denna söndag efter Påsk.

"För dina smärtorika lidandes skull.
Förbarma dig över oss och över världen"
ur Barmhärtighetens rosenkrans.


Välsignad Söndag!

Sabina
Ps.
Läs mer utförligt om Barmhärtighetens söndag på www.grabroderna.vel.pl/franciskusförsamling
DS.

Inga kommentarer: