måndag 12 maj 2014

Ordet som erövrar



Kan någon förstå varför jag blev så fascinerad av Pussy Riot att jag till och med köpte boken i stället för att låna den? 
Jag är ju verkligen inte feminist. Jag gillar inte avklädda bröst  och reagerar häftigt mot blotta tanken på att vanhelga koret i en kristen kyrka. 
Och ändå sitter jag här med den tjocka boken av den ryska journalisten och författaren Masha Geshen, som tidigare skrivit en avslöjande bok om Putin. Boken om Pussy Riot. 
Titeln "Ord kan krossa betong" fängslade mig. Jag har arbetat med ord hela mitt liv. Jag vet att ord har makt. Med ord kan du få mänskor att gråta, skratta, stå upp och marschera. Ja, visst är det sant att ord också kan krossa betong!

Masha Gessen har gjort sig möda att personligen möta Nadezjda Tolikonnikova, Maria Aljochina och Jekaterina Samusevits. Hon har träffat dem i Moskva, i hemmen och på kaféer, ja åkt femtio mil till fångvårdsanstalten i Mordovien för att ge trovärdiga porträtt av gruppen som skakade om en hel värld efter tre minuters sång och dans i Frälsarkatedralens kor i Moskva!

Varför har hon gjort så stora ansträngningar, skrivit en så omständlig bok?
Därför att hon fascinerats av flickornas" mod, kreativitet och aktivism i ett av världens mäktigaste länder".

Pussy Riot hade inte hållit på med sina konstperformances särskilt länge.
De hade dansat och sjungit på busstak, tunnelbanetorn och torg. De hade skrivit fula  och oanständiga visor och melodierna var knappast värda en nolla på en Melodifestival. 
Men de väckte uppmärksamhet och de framförde tankar som folket bar på.De var antiputin och antimedvedev och därför gick de hem!

I Frälsarkatedralen sjöng de:

Heliga Guds Moder,
fräls oss från Putin!

De blev kända som ett antiputinistiskt,feministiskt punkband i hela Moskva och resultatet kunde bara bli ett enda: arrestering, häktning, rättegång och fängelsedom.

Tar jag in det jag läser? Jag halkar förbi det oanständiga, jag gillar inte det queeriga, jag avskyr allt det omoraliska- och ändå fascineras jag av modet, skaparkraften, viljan att förändra.

Förändra till vad?
Här saknas en vision. De har inga värderingar som skulle kunna skapa en ny värld, ingen tro som skulle hjälpa människor till förvandling.
Där är det stopp.

Jag kan ju inte resa till Moskva och sätta mig på ett kafé och berätta om hur man kan förvandla världen!

Kära Pussy Riot. Om bön kan förändra era hjärtan och visa er strålande visioner av hur ett nytt Moskva skulle kunna se ut - då vill jag sända en stormflod av böner till Guds Moder av det heliga Ryssland: Be för Pussy Riot. Tänd en eld i deras hjärtan. Låt den Helige Ande drabba dem nu på pingstdagen.

Det som hände i Jerusalem kan också hända i Moskva!

Sabina







2 kommentarer:

Birgitta Teresa sa...

Så bra och intressant. Tack Ingrid
för att du skriver så friskt och spännande och livfullt!
Birgitta Löwendahl

Anonym sa...

Kom in genom Kärleksflamma av AMP/Gråbröderna. Måste säga att jag har exakt samma 'blandade känslor' om PussyRiot som du Sabina, du har uttryckt dem så bra, så !! Tack för det -AndreAvAndorra