lördag 7 december 2013

Julkrubba på Stan


Det ska alltid vara snö och kallt. Precis som det står i Hjalmar Gullbergs dikt:

Rödaktigt lyktsken glänser
på frusen trottoar.Långt bortom tidens gränser
ett ögonblick jag var.
Jag hörde bortom tunga
grå fält och vattendrag
en herdeskara sjunga:
  Ett barn är fött idag!

Jag hejdar mig och tänker:
står jag i hörnet kvar?
Rödaktigt lyktsken blänker
på frusen trottoar.
Mitt öra blåsten piskar
med kalla gisselslag.
Men djupt i mig det viskar:
  Ett barn är fött idag!

För vilken gång i ordningen har jag nu varit där och frusit vid denna jätteklubba, som öppnar sig mellan två  banker på Hoppets Torg i Jönköping.
 Som alltid kommer barnen fram. En omtänksam mamma håller sin  gosse i handen. Jag viskar till honom: "Du får klappa lammet och hälsa på Jesus!" Och visst gör han det!
 Skaran som samlats där och stampar fötterna mot den knaggliga frusna snön sjunger för gossen:

"Ett litet barn av Davids hus, 
ska göra vinternatten ljus. 
Ett barn ska hjälpa oss att tro,
här mitt ibland oss bo."

Så vänder sig prästen om mot krubban, gör korstecknet och välsignar den....

" Må det flöda från himmelen härovan.Må jorden öppna sig och må dess frukt bli frälsning"

Sabina

Inga kommentarer: