måndag 9 februari 2009

Månskenssonat




"Vad du är lycklig, du måne klara
som får så högt över jorden fara
och blott se på
och blott se på!"

På kvällen upplystes den vita trädgården som av en strålkastare. Mellan kvällsmolnen skymtade jag den hemlighetsfulla månen. När molnen gled undan såg jag att det var fullmåne!
Jag gick från fönster till fönster och jag mindes hur barnen när de var små gjorde detsamma.Extatiskt följde de den mystiska himlakroppen som sköljde ner sitt skarpa ljus över vår lummiga eller snöiga trädgård.
När de lagt sig började jag sjunga :

"När månen lyser på fästet blå
och tittar in genom rutan
då tänker jag understundom så
och knäpper sakta på lutan..
Vad du är lycklig du måne klara
som får så högt över jorden fara
och blott se på...
och blott se på.

Jag är nog lite mångalen...

En gång betraktade jag månen när den sjönk ner i Vättern.
Morgonen därpå fick jag ett mail från Bangladesh: "Jag tog en morgonpromenad vid floden och såg på månen.."
Hade han sett månen morgonen därpå? Men det var ju i går kväll som jag såg månen här i Småland!
Milda makter, tänkte jag - då har månen farit runt halva jorden under natten. Jag hisnade. Marken gungade under mig. Plötsligt var det som att befinna sig utkastad i kosmos- och ändå så nära! Tänk att få följa med månen på hans färd i rymden för att nästa morgon "vandra vid floden".
---------------------------------------------------------------------------------------------
Ett litet PS. Glöm inte att underteckna stödet för påven Benedikt XVI. Vargarna är efter honom och den katolska kyrkan. Missförstånden lagras och sprids. Läs http://www.katobs.se/ Där finner du "uppropet från vanliga troende katoliker" samt redaktörens läsvärda och kunniga blogg, Nytt och Noterat.

Hälsar
Sabina

2 kommentarer:

Ito sa...

Underbart att läsa om Månen och Tobelius sång, som jag minns som igår.
Tack!

Anonym sa...

Risken fanns ju att sällskapet skulle glida ifrån kyrkan och bli ett eget sammfund annars. När Påven helar kyrkan träder vargarna fram. Sällskapet tar (som går att läsa på deras hemsida) kraftigt avstånd från biskop Wiliamssons utalande