onsdag 11 februari 2009

Damen i grottan


"Klockan är åtta.Ljuset dröjer kvar över bergen men det mörknar sakta.Den lilla hopgyttrade staden med sina vindlande gator, branta gränder och sitt myller av affärer är en enda lång pilgrimsväg. Alla gator tycks stadda i rörelse, alla är på vandring - neråt, neråt, mot Grottan, detta magiska centrum för liv och ljus, under och mysterium." -

"Det var en av dessa beklämmande grå vinterdagar med tung dimma och sakta droppande regn. Pyrenéernas bergskedja runtom den grå byn i dalen var täckt av snö men kunde inte ses av de tre flickor som var på väg genom byn mot stranden av floden Gave. de var fattiga och skulle göra som fattiga i alla tider gjort och fortfarande gör på vissa ställen i världen - samla lösa kvistar och ris för att ge värme åt hemmet där inte ens en vedpinne fanns kvar för att koka soppa på.
En av flickorna var Bernadette Soubirous. När hon kom ner till flodstranden hade de andra flickorna redan hunnit över floden, barfota i det kalla strömmande vattnet De var på väg in i den mörka Massabiellegrottan för att där leta efter ben och kvistar. Bernadette tvekade.
Vattnet såg så kallt ut men flickorna ropade och hon började ta av sig strumpan, då något inträffade..
Så här har Bernadette själv berättat:
"Jag hade just börjat ta av mig ena strumpan, när jag plötsligt hörde ett starkt ljud som dånet av en storm. Jag tittade åt höger och åt vänster under träden vid floden men ingenting rörde sig; jag trodde att jag hört fel men sedan hörde jag igen samma ljud.Jag blev rädd och reste mig upp. Jag kunde inte säga ett ord och tyckte, när jag vände huvudet mot grottan, att jag i en av grotthålorna såg en rosenbuske, bara en, röra sig som om det blåste starkt. Nästan samtidigt kom det fram ur grottan ett guldfärgat moln och strax efteråt en Dam, ung och vacker, vackrare än någon jag någonsin sett." ur"Ett underbart möte Mariauppenbarelser" Jungfru Maria Skriftserie nr 9

Detta är ingen saga Det är beskrivningen av en händelse som, under 150 år gett eko i hela världen. Den 11 februari firar vi Vår Fru av Lourdes. Under några korta vinter och vårveckor fick Bernadette möta den vackra Damen, som visat sig den kyliga februarimorgonen i Massabiellegrottan.
Vem var hon ? Varför kom hon just dit? Vad var hennes namn ? Bernadette blev strängt utfrågad av byns präst, hon blev omringad av nyfikna,hon blev utskämd av sin familj, förbjuden att gå till grottan, ja det underbara första mötet med den vackra Damen tycktes inte ge
Bernadette annat än bekymmer.
Mitt i allt ståhej, alla tvivlande och kritiska människor stod den 14 åriga Bernadette fast som en klippa. Ingen kunde ta ifrån henne vad hon sett. Med klara ögon stod hon framför prästen svept i sin rutiga sjal , barfota och med en enkel sjalett på huvudet.Och när han till sist fått svar på sin enträgna fråga om vem den underbara Damen var, måste han böja huvudet i vördnad och gripenhet. Han förstod att Damen verkligen var den heliga Jungfrun Maria, som besökt hans fattiga by och talat genom den enkla flickan Bernadette.

I kväll tänds säkert tusentals ljus i Lourdes och en mäktig våg av männskor från alla världens länder sveper genom byn ner mot Grottan och upp in i den stora pilgrimskatedral som byggts ovanför platsen där Maria visat sig.
Du har möjlighet att följa med en grupp från Sverige till Lourdes, den 8 -18 juni.
Det är tidskriften Jungfru Maria som anordnar resan i samarbete med Exodus resor. Information finns på www.exodusresor.se och i nästa nr av Jungfru Mariatidningen: info@ mariareginacaeli.se
Res till Lourdes! det är en upplevelse!
Sabina

Inga kommentarer: