måndag 23 februari 2009

Människan - mer än guld värd

Som jag skrev tidigare letade jag efter en dikt av Margareta Melin. Troligen finns den i barnbönboken Jag vill tala med Gud, som jag inte kan hitta i bokhyllorna.
Däremot finns en annan dikt med just det innehåll om människans värde som jag talade om i min tidigare blogg:Den står i en vacker liten diktbok som IM ( Individuell Människohjälp) gav ut 1978:

Människan - mer än guld värd
Jag är fin
för Du har skapat mig.
Jag är dyrbar
för Du älskar mej.
Skön är jag
i Dina ögon,
en ädelsten
i Din hand.
Därför kan det kvitta
om någon säger
att jag är värdelös
och dum.
In i mitt hjärta
viskar Du sanningen
att jag är värd
mer än guld.
Jag är Din ögonsten
Din hemliga skatt.
Du är glad
att jag finns till.
Jag vill tacka Dej
så länge jag lver
och aldrig glömma
vem jag är.
Margareta Melin
Med snöhälsningar från
Sabina

Inga kommentarer: