söndag 15 februari 2009

Jungfru Maria och den moderna kvinnan

En vit lilja, dock inte helt ren utan något nedsmutsad utgör bilden på affischen för den stora Mariautställningen på Historiska Museét. Är detta den symbol de kvinnor, som byggt upp utställnigen vill använda som någon slags protest mot den "allheliga frullkomligt rena jungfrun?
I mitt hjärta där Jungfrun bor inställer sig en viss tveksamhet att se den kritiserade utställningen.. Men jag strävar uppför Narvavägen från Djurgårdsbron ( tog naturligtvis fel buss) och klamrar mig uppför de långa stentrapporna mot det ärevördiga museét.
Och jag är tacksam. Den andakt dessa Mariaskulpturer utstrålar kan man inte värja sig mot. De är tunga av böner, som fastnat i det avskalade guldet på deras fotsida klänninggar. I Mariornas famnar spretar lyckliga Jesusbarn,vars fem små fingrar och tår man kan räkna, små fötter som vätts av tårar för längesedan.
Det är känslornas historia vi möter i skulpturer som plockats fram ur historiens arkiv. En gång omgavs de av skön liturgi under kyrkovalven. En gång smyckades de av blommor och ljus. Ack, inte ett endaste ljus, inte ett blomblad faller på någon pelare där de sitter förstummade i museisalen .
"Vad betyder Maria för dig"? Den frågan tycks ha varit utgångspunkten för idén om att visa så många olika typer av Mariaskulpturer från medeltiden i dag.
Det var en bra fråga och den har fått skiftande svar. Kritiken som har drabbat utställningen beror på svaren. Men jag har velat lyssna. Även om jag reagerar på Svea Svelands cyniska påstående att Marias graviditet " är världshistoriens första nedtecknade berättelse om en våldtäkt" så kan jag förstå att historien om Ängelns Bebådelse måste te sig svårsmält om man lever miltals borta från allt vad bibel och tro heter.
Men så ser jag hur det droppar från den stora liljan på väggen bakom statyerna,droppar som tårar.Och jag undrar vad det betyder, tills jag kommer närmare och upptäcker att just där har man placerat målningar och skulpturgrupper av det motiv som kallas Piéta, Maria med den döde Kristus nyss nedtagen från korset i sitt knä. När jag förstår sammanhanget, inser jag att vilka tvivel som än framställs av de tillfrågade kvinnorna inför frågan Vad betyder Maria för dig, så finns här trots allt en djup förståelse av den Maria som är alla kvinnors Maria. Hon som gladde sig över sitt barn och hon som sörjde sin son. Hon som kallas Barmhärtighetens moder.
Även de kvinnor som inte tyckte sig kunna ge något svar om vad Maria betyder, svarade vid eftertanke med att rada upp flera attribut som de kunde förknippa med Mariagestalten: moderlighet, trygghet, värme, medkänsla.

Förunderligt att möta så många varma känslor inför en kvinna, som för de flesta måste ha känts väldigt främmande i det dagliga livet. Och ändå! Mötet med Maria blir utgångspunkt för ett nytt tänkande, kanske nya banor, kanske en djupare insikt om kvinnlig värdighet, om kvinnans roll som människa i en yrkesinriktad, kylig,andelös tillvaro.

Gå därför gärna och se utställningen på Historiska Museet.
Den varar ända till november 2009 och kan ge dej nya tankar !

önskar Sabina efter Stockholmsbesöket.

PS.
MARIA I DAG
Det måste bli en fortsättning! Jungfru Maria, Guds Moder, hör inte bara till medeltiden. Hon är levande och närvarande i dag i vårt land, inte bara i katolska kyrkan. utan också i svenska kyrkan. Vi borde därför också få se en utställning av de moderna mariaskulpturer som under de senaste decennierna skapats . Bland skulptörerna kan nämnas Eva Spångberg, Maria Starck, Lena Lervik , Gunilla Ståhle och många fler. För att inte tala om ikonerna av Maria, som finns i nästan varje nybyggd kyrka i vårt land. Kanske Moderna Muséet vill ta sig an den angelägna uppgiften?
DS

Inga kommentarer: