I Alingsås har fotografen Elisabeth Wallin öppnat en utställnng med bilder som ska illustrera övergrepp mot homosexuella. Hon gör det med anledning av vad hon läst i tidningarna om påvens negativa inställning till dessa. Eftersom hon har missat poängen - att det var förfalskade uttallanden som valsat runt i världspressen, har jag skrivit till Alingsås tidning och påpekat detta. För enkelhetens skull delger jag också mina eventuella bloggläsare mina rader, eftersom de kanhända inte läser Alingsåsbladet.
Vad sa påven Benedikt egentligen ?
Vad sa påven Benedikt egentligen? Det torde numera, två månader efter talet till Kurian - inte jultalet – hölls, vara väl känt att de påstådda citaten om homosexualitet var fabricerade av nyhetsbyrån Reuters. Påven talade inte alls om homosexualitet. Det är märkligt att rättelsen av denna felcitering gått Elisabeth Wallin förbi. Hon har i varje fall gripit tillfället i akt att – utifrån ett fabricerat lögncitat - skaffa sig önskad publicitet.
Det känns obehagligt att i en tid av våld och krig, då alla önskar sig fred och hoppas på fred, bära fram ett budskap under rubriken: ”In hate we trust.” Det vore önskvärt att Elisabeth Wallin kunde ägna sin konstnärliga talang åt fredsskapande i stället för uppmaning till hat.
Här är det stycke ur påvens långa tal till medarbetarna i Vatikanen, som traditionsenligt hölls strax före jul, och som förvrängdes av Reuters:
”Tron på Skaparanden är ett mycket viktigt element i den kristna tron och kyrkan kan inte begränsa sig, och bör inte heller göra det, till att överlämna budskapet om frälsningen till de troende. Den är även ansvarig för skapelsen och måste utöva detta ansvar offentligt. Och när den gör det, så försvarar den inte endast, jorden vattnet och luften och påminner om att dessa är skapelsens gåvor som tillhör alla. Den måste också försvara människan från självförstörelse. Det är nödvändigt att vi har någon slags ekologi för mänskligheten och att den förstås på rätt sätt.
När kyrkan talar om människonaturen och påminner om att den utgörs av mannen och kvinnan och när den ber om respekt för skapelsens ordning, rör det sig inte om sedan länge gammaldags metafysiskt tänkande. Det rör sig om att ha tilltro till Skaparen och att lyssna till Skapelsens språk. Att förakta detta språk betyder att människan förstör sig själv och förstör Guds verk.
Det som ofta hänvisas till som ”genderbegreppet” handlar i det stora hela om människans frigörelse från skapelsen och Skaparen Människan vill vara ensam om att skapa sitt liv. Hon vill själv kunna bestämma om sina egna göranden utan någon inblandning. Men om hon lever så, handlar hon i strid mot sanningen och Skaparanden.
Ja, regnskogarna kräver vårt skydd men människan kräver det också. Hon är en varelse i vilken ett budskap finns inristat som inte betyder något som motsätter vår frihet utan är frihetens förutsättning.
Stora skolastiker bland teologerna har beskrivit äktenskapet som ett livslångt förbund mellan mannen och kvinnan, ett skapelsens sakrament, som Skaparen själv instiftat och som Kristus – utan att ändra på skapelsens budskap –
Ingrid Ydén Sandgren
Sabina
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar