"Jerusalem, du heliga stad,
vi pilgrimer, vi vandrare
vi går till dig..."
Så lyder en av sångerna i den internationellt kända "Neokatekumenala vandringen", som också har knoppats av i Sankt Franciskus i Jönköping.
När jag sjunger med ser jag framför mig den verkliga staden, Jerusalem med kyrkor och synagogor, kung Davids mur och Via Dolorosa. Jag har verkligen vandrat där och jag kan stämma in med psalmisten när han sjunger: "Jag gladdes i mitt hjärta, när man sade till mig Vi skall gå till Herrens hus. Våra fötter fick träda in i dina portar, Jerusalem."Ps 122)
Att Jönköping kallas "Smålands Jerusalem" har länge varit ett ärenamn. Det har varit bättre och mera underbyggt än Tändstickstaden. Även om Krügers tändsticksimperium sträckte sig till Indien och Japan så föll det samman efter 1932, medan de frukter som kom från Smålands Jerusalem ännu finns kvar och blomstrar. Ty Jönköping med sina många friförsamlingar var ju en missionsstad. Härifrån reste modiga män och kvinnor i decennier till fjärran länder. De byggde skolor och sjukhus, och räddade hundratals flickebarn från att dö. De skapade nya mönster för liv och moral. De var konstruktiva och hjältemodiga. Många dog därute, somliga blev förföljda men stannade kvar. Även i det kommunistiska Kina finns frukterna kvar i levande församlingar,i byggnader och minnen.
Att Jönköping i dag är en universitetstad med en växande ung befolkning utan inresse för eller kunskap om det arv som beteckningen Smålands Jerusalem står för,behöver inte vara anledning till att bespotta detta ärenamn.
"Det är ett skändat begrepp i dag", säger,Tomas Ivarsson, en av de konstnärer som ställer ut på Tändsticksmuseet och Tändsticksgränd 24. I stället för att resa måleriska gravstenar över Smålands Jerusalem hade det varit klokare att först undersöka vad namnet står för. Därför vill jag rekommendera Lisbeth Thapper, Roland Englund och Bruno Hagelsten att leta rätt på Anna Maria Claessons bok Kinesernas Vänner (Jönköpings Läns Museunm, 2001) Boken handlar om hur Kinamissionens berättelse för hundra år sedan blev en del av staden Jönköpings identitet.
"Förvisso en from stad men också en kosmopolitisk plats, där världen öppnade sig, där okända människor från andra sidan jordklotet blev välbekanta och inneslöts i vardagsliv och bönegemenskap och där kunskapen om andras nöd engagerade och skapade en beredvillighet att avstå."(Anna Maria Claesson)
Från Jerusalem till Israel !
Jag blir så upprörd över det här bråket kring tennismatchen i Malmö. Varifrån kommer alla dessa demonstranter? Varför skall vi betala för 1000 poliser som ska bevaka dem? Varför skall läktarna stå tomma och därigenom visa förakt för en grupp unga duktiga tennisspelare från Israel?
Hela upptåget är avskyvärt och uselt är det sätt som kommunen fegt visar sig stå på demonstranternas sida.
Du kan inte slå upp bibeln utan att finna att Israel är "Guds egendomsfolk", utvalt och fostrat i årtusenden. Även om de aldrig tycks lära sig läxan att följa tio Guds bud, så förblir de ett utvalt folk.Vad rätt har vi att blockera medlemmar av detta folk att få spela tennis i fred? Kriget mot Palestina och dess förödande veckor i Gaza blir inte löst genom gatstenar och burop eller poliskravaller. En riktigare väg är den som nu föreslås av president Obama: Möta, lyssna, förhandla. Det kunde i stället behövas ettusen kloka, fredsönskande ungdomar, som lämnar de vettlösa demonstrationerna bakom sig och engagerar sig för fredens väg.
tycker och tänker
Sabina
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Hej Ingrid, kanske skulle du gjort din hemläxa litet bättre innan du började fantisera om vad de uppräknade konstnärerna kunde veta. På bloggen http://hagaborg.blogspot.com
finns det nio olika inlägg som tar upp Jerusalem, varav ett förklarar begreppets ursprung. Se 3 mars 2009. Jag har dessutom en nära släkting som var missionär i Belgiska Kongo. Att vi har litet olika uppfattning om religion är en annan sak. Så din läsrekommendation visade sig peka i fel riktning.
Skicka en kommentar